Viitanen: Kataisella ei käsitystä kotimaan asioista

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen hämmästelee valtiovarainministeri Jyrki Kataisen eläkelausuntoja.

– Kataisella ei näytä olevan käsitystä siitä suuttumuksesta, minkä porvarihallituksen sanelupolitiikka eläkeasioissa on kansalaisissa oikeutetusti herättänyt. Katainen ei varmaan tarkoita pahalla, mutta nyt Katainen on tietämätön asioista, Viitanen kuittaa kansalaisten lukuisat yhteydenotot valtiovarainministerille.

– Nyt kun ministeri sitten on palannut kotimaahan viikon lomailun jälkeen, kertoo hän pitävänsä eläkeiän nostosta noussutta melua kohtuuttomana. On hyvin harkitsematonta, että valtiovarainministeri katsoo asiakseen ojentaa näin koko palkansaajakenttää, vaikka ainoa asia mikä tässä on kohtuutonta, on hallituksen yksipuolinen päätös nostaa eläkeikää ilman minkäänlaisia neuvotteluja palkansaajaliikkeen kanssa.

Viitasen mukaan hallitukselta vaaditaan nyt nopeasti nöyryyttä ja kykyä kuunnella suomalaista palkansaajaa.
– Hallituksen on pikaisesti annettava ilmoitus eläkeiän noston peruuttamisesta. Muuten törmäyskurssi pahenee entisestään.

– Massiivisen virheratkaisun perumisen jälkeen on välittömästi aloitettava toimenpiteet työssäjaksamisen ja työhyvinvoinnin parantamiseksi. Tämä on oikea tie pidentää suomalaisten työuria.