Viitanen: Katainen kysyy, mutta ei kerro

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen vastaa Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Kataiselle, joka kysyy SDP:n kantaa eläkeiän alarajan nostamisessa.

– SDP on sitoutunut siihen, että mikäli olemme hallituksessa, eläkeiän pakkonostoa ei tehdä. Tämän olemme kertoneet avoimesti ja yksiselitteisesti. Tästä syystä Kataisen ihmettely onkin hämmentävää. Mutta jos on eksyksissä, niin onhan silloin luontevaa kysyä.

Viitanen pitää Kataisen puheita puhtaasti vaalipelinä. Huomionarvoista on Viitasen mielestä se, että Katainen ei uskalla kertoa puolueen omia kantoja työurien pidentämiseksi.

– Vedän tästä sen johtopäätöksen, että Kokoomuksen ainoa konkreettinen keino työurien pidentämiseksi on eläkeiän pakkonosto. Tämä on harmi, sillä tällainen mekaaninen pakkonosto ei toimi.

SDP:n keinot työurien pidentämiseksi liittyvät vahvasti työelämän uudistamiseen. Puolue haluaa edistää työssä jaksamista ja viihtymistä lisäämällä turvaa, joustoja ja vahvistamalla yhteisiä pelisääntöjä. Esitykset työelämän uudistamiseksi ovat osa SDP:n talous- ja vero-ohjelman kokonaisuutta.

– Me esimerkiksi haluamme ammattiliitoille kanneoikeuden, mitä Kokoomus vastustaa. Esittämämme pätkätyöläisten lomapankki ei ole edennyt tämän hallituksen aikana. Työsuojelua tämä hallitus on heikentänyt, kun meidän esityksessämme sen vahvistaminen on oleellinen osa paremman työelämän rakentamista. Nämä ja monet muut esimerkit kertovat isoista eroista puolueiden välillä.