Viitanen: Katainen esittäköön ministeriönsä leikkauslistan

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen vaatii valtiovarainministeri Jyrki Kataista esittämään julkisesti ministeriönsä valmistelemat salaiset leikkauslistat. Nelosen uutiset kertoi perjantaina, että valtiovarainministeriön virkamieskunta on kaikessa hiljaisuudessa laatinut kaiken kattavaa leikkuria.

– Kokoomuksen vaaliohjelman miljardin euron musta aukko on paljastumassa. Toistaiseksi kokoomus on kieltäytynyt esittelemästä talouslukujaan äänestäjille. Tasaverolinjan lisäksi kokoomus ilmeisesti suunnittelee iskevänsä juustohöylällä kaikkiin mahdollisiin menoihin.

– Äänestäjien kuluttajien suojan takia kokoomuksen on viimein kerrottava rehellisesti ihmisille, mitä puolueen luvuiltaan epämääräinen talouslinjaus pitää sisällään. Spekulaatiot valtiovarainministeriön suunnittelemista miljardien eurojen leikkaustoimista vaativat Kataiselta selityksen.

Viitanen huomauttaa, että ainoa tapa muuttaa Suomen suuntaa on, että sosialidemokraatit nousevat vaalivoittoon ja estävät oikeistohallituksen jatkokauden.

– Oikeistohallituksen kausi tietäisi yhä kiihtyvää tasaverokehitystä ja julmaa menoleikkuria hyvinvointipalveluihin sekä kaikkien pienituloisimpien ihmisten etuuksiin.