Viitanen: Kaikkosella myöhäisherännäisyyttä

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Pia Viitanen on tyytyväinen keskustan eduskuntaryhmänpuheenjohtaja Antti Kaikkosen esitykseen nostaa takuueläkkeitä syksyn budjettiriihessä.

Viitanen muistuttaa myös, ettei tässä yhteydessä saa unohtaa pientä työeläkettä saavien ihmisten kaipaamaa tasokorotusta.

– Hyvä, että nyt Kaikkosella sytytti, tosin hieman myöhäisheränneisesti. Vielä alkuvuodesta keskusta äänesti vastaan, kun SDP esitti helmikuussa ohjelmaa eläkkeensaajien köyhyyden torjumiseksi, johon kuuluvat myös takuueläkkeiden ja pienten työeläkkeiden tasokorotus.

Hallitus on vaikeuttanut monin tavoin pieni- ja keskituloisten eläkkeensaajien asemaa maksukorotuksin, leikkauksin ja lääkekorvausten heikentämisen myötä. Eduskunnan tietopalvelun laskelman mukaan pieni- ja keskituloisten eläkkeensaajien ostovoima jää kuluvana vuotena miinusmerkkiseksi.

Nyt, kun omatunto on löydetty, olisi samassa yhteydessä korjattava myös eläkkeensaajien verotusta. Sipilän hallitus vastoin vaalien alla annettuja lupauksia eriarvoisti eläkkeensaajien verotuksen palkansaajiin nähden heti ensimmäisessä budjettiesityksessään.

– Olisi ryhdikästä nyt korjata hallituksen eläkkeensaajien kohdistunut verolupauksen pettäminen. Tukea tulee syksyn budjettiriihessä, kun hallitus toivottavasti nyt tähän Kaikkosen esitykseen tarttuu. Odotankin, että syksyllä näemme laajemman ohjelman eläkeläisköyhyyden torjumiseksi.