Viitanen: Jäteveron tuotto kunnille

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mukaan jäteveron tuotto on osoitettava valtion sijaan kunnille. Näin kuntien mahdollisuudet muun muassa ympäristönsuojelutoimiin vahvistuisivat.

– Kunnat ovat panostaneet suuria summia ympäristönsuojeluun. Monissa kunnissa on vireillä hintavia siirtoviemäröintihankkeita, ja samaan aikaan valtio on leikkaamassa näiden rahoitusta. Näin tilanne on kestämätön.

Oman lisänsä myös kuntien menoihin on aiheuttanut jätevesiasetuksen tuomat tarpeet.
– Jätevesiasetuksen toimeenpano on osoittautunut löperöksi ja se onkin herättänyt oikeutettua ärtymystä kesämökkiläisissä ja maaseudun asukkaissa. Eduskunta pääsee käsittelemään sitä ja jäteverolakia ensi viikolla.

Jätevesiasiassa on välikysymysmenettelyä tehokkaampaa edetä normaalia lakimuutosreittiä, sillä jälkimmäinen mahdollistaa myös asiantuntijoiden kuulemisen. Tässä yhteydessä on korjattava uudistuksen kiistattomia epäkohtia.