Viitanen: Holmlund antaa harhaanjohtavan kuvan eduskunnan hätäkeskusäänestyksistä

Ylen ykkösaamussa 18.9. sisäasiainministeri Anne Holmlund antoi sanavalinnoillaan ymmärtää, että hätäkeskusuudistuksen aluejaosta ja sijaintipäätöksistä olisi äänestetty eduskunnassa – jopa moneen kertaan.

– Tämä ei pidä paikkaansa. Eduskunta ei ole näitä päätöksiä tehnyt. Hätäkeskuslain mukaan valtakunnan alueen jakamisesta hätäkeskusalueisiin päättää valtioneuvosto. Hätäkeskusten sijainnista päättää puolestaan sisäasiainministeri.

– Ministerin sanavalinnat näyttävät siltä, että hän vetäytyy eduskunnan taakse asiassa, josta hän itse ja valtioneuvosto ovat vastuussa.

SDP tulee syksyllä jättämään toimenpidealoitteen hätäkeskusuudistuksen saattamisesta uuteen valmisteluun niin, että nykyisten hätäkeskusten häiriötön toiminta voi jatkua. Tämän kautta eduskunnalla on mahdollisuus viestittää oma tahdonilmaisunsa hallitukselle ja ministerille.