Viitanen: Hallitus pettänyt yliopistoille antamansa lupaukset

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen sanoo hallituksen pettäneen yliopistoille antamansa lupaukset. Hän viittaa sekä työttömyysvakuutusmaksuun, että tuottavuusohjelmaan.

– Yliopistolakia säädettäessä luvattiin, ettei uudesta oikeusasemasta jää yliopistoille maksettavaksi uusia menoja, sanoi myös valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston puheenjohtajana toimiva Viitanen tänään eduskunnassa ensi vuoden budjetin käsittelyssä.

Toisin kävi ja työttömyysturvavakuutusmaksun tuomat uudet kustannukset ovat jääneet budjetissa huomioimatta.

Käytännössä tämän myötä yliopistojen rahoituksessa on 40 miljoonaan vaje, jota nyt yritetään paikata kyseenalaisella poikkeuslailla, jolla muut työnantajat laitetaan maksamaan tämä vaje. Ei ihme, että eduskunta päätti saattaa lain perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi.

Viitanen muistuttaa, että uusia kustannuksia jää yliopistoille em. järjestelyn jälkeenkin reilu 10 miljoonaa, jota nyt eduskunta paikkaa 6 miljoonalla. Edelleen siis uusi asema tuo lisäkustannuksia yli 4 miljoonaa euroa. Kaiken lisäksi rahoitusjärjestely ole pysyvä ja näin ollen parin vuoden päästä yliopistot löytävät edestään kattamattoman 40 miljoonan aukon.

Viitasen mukaan asia on luvatusti hoidettava kuntoon välittömästi yliopistojen perusrahoituksen kautta.

– Toinen lupausten pettäminen oli, kun tuottavuustavoitteet sisällytetään uusimuotoisten yliopistojen valtionapuperusteisiin ja tämä näyttää jatkuvan myös tulevina vuosina, korostaa Viitanen.

Hallituksen kehyspäätöksessä vuosille 2010–2013 sanottiin, ettei tuottavuusohjelma enää koske uusimuotoisia yliopistoja. Nyt hallitus rikkoo budjettiesityksellään sekä tätä omaa aiempaa päätöstään, että yliopistoille asiasta antamaansa lupausta.

Myös perusopetus on joutunut hallituksen petettyjen lupausten kohteeksi. Hallitusohjelmassa luvataan, että opetusryhmien kokoja pienennetään. Puheista huolimatta ne kasvavat. Sosialidemokraatit esittivät perusopetukseen 100 miljoonaa, joilla voitaisiin turvata sekä pienemmät ryhmät että tukipalvelujen toimimisen.

Lisäksi sosialidemokraatit esittivät hallitusta enemmän rahaa aikuiskoulutukseen sekä kirjastojen, koulujen sekä liikunta-, nuoriso- ja kulttuuritilojen remontoimiseen.

Lisätietoja:
Pia Viitanen p. 050 511 3039