Viitanen: Hallituksen verolinja poukkoileva

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitasen mukaan hallituksen on käännettävä veropolitiikkansa suunta. Viitasen mukaan iso ongelma on, että hallitus tekee kuluvalla kaudella yksittäisiä veroratkaisujaan ajaakseen hallituspuolueille ideologisesti läheisiä tavoitteita. Helpotuksia on tullut niin suurituloisille kuin metsänomistajillekin ja myös yritysten kelamaksu on poistettu.

– Hallitus aikoo edelleen kuluvalla kaudella tehdä päätöksiä mm. osinkotulojen verovähennyksestä ja pitkäaikaissäästämisen verotuesta. Vaikea nähdä näiden ratkaisujen yhteyttä elvytykseen tai siihen, että verotuksella edistettäisiin tasa-arvoista tulonjakoa.

– Samoin hallitus on linjannut tulevia energiaveron korotuspäätöksiään niin, että ne eivät tule koskemaan maatalouden harjoittajia. Myös tämä näyttää vahvasti ideologiselta valinnalta.

Kun veropäätöksiä tehdään vain ideologisesta yksittäisten intressien etujen näkökulmasta, kärsii yhteiskunnallinen kokonaisetu. Muun muassa palvelujen ja sosiaaliturvan rahoittamiseen tarvittavaa tulopohjaa syödään, kun arvovalintoja tehdään sellaisten veronkevennysten suuntaan, joilla ei ole mainittavia työllisyysvaikutuksia.

Veropolitiikkaa tulisi tehdä ja suunnitella niin, että sen avulla optimoidaan uusien työpaikkojen synty ja edistetään tasa-arvoista tulonjakoa. Nyt hallituksen yksittäiset ratkaisut toimivat toisin päin ja niistä puuttuu kokonaisvaltainen näkemys.

Hallituksen veropolitiikan ristiriitaisuutta kuvaa myös se, että viimeksi pääministeri Matti Vanhanen itse totesi jo moneen kertaan esitetyn näkemyksen, että seuraavalla kaudella tarvitaan veronkorotuksia. Silti hallitus aikoo jatkaa edelleen tälle kaudelle ominaista politiikkaansa päinvastoin keventää verotusta.

Viitanen muistuttaa, että viime aikoina olemme kuulleet keskustan suunnalta mm. vaateita hyväosaisten lamatalkoista sekä kirpeää kritiikkiä mm. yritysten kelamaksun poistosta.

– Suunnanmuutoksen aika on viimeistään nyt, kun hallituksen omista piireistäkin kantautuu päivä päivältä lisää puheita tämän puolesta. Tätä menoa vain kokoamalla hallituspuolueiden omista riveistä tulleet puheenvuorot, saisi jo hyvät yleisperustelut opposition vaihtoehtobudjettiin.