Viitanen: Hallituksen tarkistettava talouslinjaansa

Pia Viitanen

Kansanedustaja, SDP:n valtiovarainvaliokuntavastaava Pia Viitasen mukaan hallituksen on muutettava talouslinjaansa ja tuotava hallitusohjelman tarkastus eduskuntaan ensi töikseen kauden alussa.

Hallituksen on lisäksi Viitasen mukaan välittömästi tuotava toimia, joilla työllisyyttä parannetaan.

– Kukaan ei enää usko pakkolakien vaikuttavuuteen, Viitanen toteaa.

Viitanen muistuttaa, että viimeisin tyrmäys tuli riippumattomalta talouspolitiikan arviointineuvostolta, jonka mukaan pakkolakien työllisyysvaikutukset on arvioitu pieleen.

– Nyt on aika viheltää peli poikki ja keskeyttää pakkolakien valmistelu. Hallitus on koko ajan kulkenut heikoilla jäillä työllisyyden hoidon suhteen. Jos hallitus edelleen vannoo palkanleikkauksien tuomaan pelastukseen, jää murtuu lopullisesti ja tiputaan kylmään veteen, Viitanen sanoo.

Hallituksen pakkolait heikentävät palkansaajien ostovoimaa, eivätkä siksi paranna työllisyyttä toivotulla tavalla. Viennin kilpailukykyä tukevat toimet pitäisikin toteuttaa siten, ettei ostovoima samalla heikenny.

– SDP on vaihtoehdossaan esittänyt keinoiksi työeläkemaksujen alentamista sekä vientipakettia. Näiden toimien lisäksi palkkamalttia tulee jatkaa. Työmarkkinaratkaisun syntyminen on kaiken keskiössä. Työllisyyteen on panostettava tässä ja nyt, Viitanen toteaa.

Arviointineuvosto tyrmäsi raportissaan myös hallituksen verolinjan sekä tästä seuraavan päätöksen sopeuttaa julkista taloutta vain menoja leikkaamalla. Päätös rajoittaa turhaan talouspolitiikan liikkumatilaa. Kokonaisuudessaan hallituksen talouspolitiikalta on pudonnut pohja pois.

– Hallituksen tulee tarkastaa linjaansa ja kuunnella asiantuntijoiden sekä opposition neuvoja. Omassa vaihtoehdossaan SDP on esittänyt veropohjan laajentamista talouskasvua vaarantamattomalla tavalla.

– Arviointineuvoston raportti osoitti ennen kaikkea sen, että harjoitetulle talouspolitiikalle on vaihtoehtoja. Palkan ja sosiaalietuuksien leikkaukset eivät ole välttämättömyys, vaan aivan kuten kokoomuslainen valtionvarainministeri Alexander Stubb totesi: “Teimme poliittisen arvovalinnan.”, Viitanen päättää.