Viitanen: Hallituksen talouslinja hukassa

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen vaatii, että hallitus selkiyttää ja tarkistaa talouspoliittista linjaansa ensi viikon kehysriihessään.

Lohjan työväentalon 100-vuotisjuhlassa lauantaina puhuneen Viitasen mukaan hallituksella on vakavassa taloustilanteessa oltava valmius harkita uudestaan aiempia erilaisten talousnäkymien valossa tekemiään päätöksiä.

– Tähän mennessä hallitus on sitkeästi pysytellyt jo ennen taloustaantumaa linjattujen veroratkaisujensa takana vain muuttamalla niiden nimen ”elvytykseksi”. Kuitenkin tiedetään, etteivät esimerkiksi suurituloisille suunnatut veronkevennykset tai ruuan arvolisäveron alennus tuo käytännössä lisää työpaikkoja – puhumattakaan peltomaan myyntivoiton verovapaudesta.

– Kun valtiovarainministeri Jyrki Kataisen ennusteet velkaantumisesta tuplaantuvat parissa viikossa 30 miljardista jopa 60 miljardiin, on viimeistään tunnustettava, että enää ei pelata nappikauppaa.

Viitasen mielestä vastuullinen talouspolitiikka edellyttää, että jokainen euro, joka kulutetaan, on käytettävä työpaikkojen ja uuden kasvun luomiseen, ihmisten palvelujen turvaamiseen sekä pienituloisimpien ostovoiman ylläpitoon. Velka, jota otetaan hyväosaisten veronkevennyksiin ilman työllisyysvaikutuksia, on turhaa velkaa.

Viitanen ei anna korkeita arvosanoja myöskään hallituksen linjan selkeyden suhteen. Hänen mukaansa viimeviikkoiset poukkoilut eläkeratkaisun yhteydessä, ristiriitaiset lausunnot ja keskinäinen nahistelu eivät ole omiaan lisäämään uskoa ja luottamusta hallituksen toimintakykyyn.

– On syytä epäillä, tietääkö hallitus itsekään tällä hetkellä, mikä on sen talouspoliittinen linja.

– Ulkopuolisen on vaikea pysyä kärryillä, kun valtiovarainministeri samaan aikaan hehkuttaa nyt tehtäviä veronkevennyksiä ja arvioi pian tulevan veronkorotuksia. Ministeri vannoo, ettei menoleikkauksia tehdä ja samaan aikaan kunnat leikkaavat menoja ja nostavat veroprosenttejaan.

Viitanen toivoo, että hallitus ryhdistäytyisi ja arvioisi linjaansa uudestaan. Osa veronkevennyksistä tulee peruuttaa ja käyttää tämä raha kuntien hyväksi. Tuloja Viitanen kehottaa hallituksen lisäävän ottamalla käyttöön ympäristöveroja kuten windfallveron sekä jäteveron laajentamisen yksityisille kaatopaikoille. Myös harmaata taloutta torjuva käänteinen arvonlisävero on hyvä ratkaisu.

– Jos arvovaltasyyt estävät virheratkaisujen peruuttamisen, tulee tämä arvovalta kovin kalliiksi tuleville polville.