Viitanen: Hallituksen politiikan kärsijöitä ovat nuoret

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitasen mukaan porvarihallituksen politiikka on suosinut hyväosaisia kansalaisia.
– Hallituksen logiikka tuntuu kulkevan niin, että niitä, joilla jo paljon on, kannustetaan antamalla yhä vain lisää.

– YLE Uutisten eilen julkaisemat asiantuntija-arviot hallituksen politiikasta osoittavat sosialidemokraattien kritiikin osuneen oikeaan. Hallituksen hellimät veronalennukset ovat hyödyttäneet lähinnä varakkaita, hyvätuloisia ja turvatussa asemassa olevia suomalaisia. Kärsijöitä ovat olleet työttömät ja erityisesti nuoret. Eiliset asiantuntija-arviot näyttävät toteen myös sen, että joidenkin ministerien puheet ”hyväosaisten saamisesta lamatalkoisiin” ovat todellakin jääneet tyhjäksi puheeksi: teot ja politiikan tulokset ovat täysin päinvastaiset.

– Hallituksen toimettomuuden seurauksena nuorisotyöttömyys oli joulukuussa noussut jo 20,2 prosenttiin. Kasvua edelliseen vuoteen oli peräti 7,8 prosenttiyksikköä. Nuoret ovat joutuneet hallituksen veroalelinjan ja aktiivista työvoimapolitiikkaa vähättelevän politiikan maksumiehiksi.

Viitanen muistuttaa, että SDP on toistuvasti vaatinut hallitukselta voimakkaita toimia nuorisotyöttömyyden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.
– Yhden työelämästä pysyvästi syrjäytyneen nuoren kustannukset yhteiskunnalle on arvioitu miljoonan euron suuruisiksi inhimillisistä kustannuksista puhumattakaan.

– Nuorten tilanne ei voi odottaa huhtikuun minilisäbudjetteja, vaan suunnanmuutos tarvitaan heti. Yhteiskunnan on pidettävä jokaisesta nuoresta kiinni. Yhteiskuntatakuu olisi laajennettava koskemaan jokaista alle 30-vuotiasta vastavalmistunutta. Heille on turvattava työ-, työharjoittelu- tai koulutuspaikka kolmen kuukauden kuluessa työttömyyden alkamisesta.