Viitanen: Hallituksen peräännyttävä eläkeiän pakkonostosta

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen pitää myönteisenä pääministeri Matti Vanhasen tämänpäiväisellä pääministerin haastattelutunnilla osoittamaa tahtoa löytää sopu eläkekiistaan.

Viitasen mukaan hallitukselta tarvittaisiinkin nyt nöyryyttä ja kykyä kuunnella suomalaisia palkansaajia. Hallituksen tulisi peruuttaa virheellinen ja yksipuolinen päätöksensä eläkeiän pakkonostosta keskiviikkoon mennessä.

– Todellinen neuvotteluvalmius tarkoittaa myös omien virhearvioiden myöntämistä. Tässä koko prosessissa on hallituksen puolelta ollut outo logiikka: ensin kerrotaan yksipuolisesti lopputulos ja sitten aletaan neuvotella. Nyt suoraselkäinen pääministeri hakisi todellista sopua, ei väkinäistä hyväksyntää omille ajatuksille. Kyllä pääministeri siihen pystyy kun vähän ryhdistäytyy.

Viitasen mukaan oli pettymys, ettei pääministeri haastattelutunnilla esittänyt yhtäkään konkreettista uutta toimenpidettä työssä jaksamisen edistämiseen.

– Ympäripyöreät puheet työssä jaksamista edistävistä politiikkaohjelmista kuulostavat yhtä paperinmakuiselta, kun ne tosiasiassa ovatkin. Nyt tarvitaan selkeitä konkreettisia esityksiä työelämän kehittämiseksi niin, että ihmiset jaksavat. Jo nyt meillä on mahdollisuus jäädä eläkkeelle 63-68 -vuotiaana.

Viitasen mukaan näitä ovat mm. ikääntyvien työaikajärjestelyt, eli esimerkiksi ilta- ja yövuorojen rajoittaminen ikääntyvien kohdalla, työelämän joustojen lisääminen perhetilanteiden mukaan, velvoittavat ikäohjelmat yrityksille, panostukset ikääntyvien työterveydenhuoltoon ja kannustimien lisääminen eläkekarttuman avulla.

Pääministerin mainitsi että nyt tarvitaan pakottavia keinoja, koska eläkkeellejäämisiän nousu, joka alkoi 2005 eläkeuudistuksesta, hidastui viime vuonna. Viitanen toteaa, ettei tämä ei tarkoita mitään tilastollisesti: trendi on ollut koko ajan vuoden 2005 eläkeuudistuksesta lähtien ylöspäin.

Viitanen epäilee, ettei hallitus ja pääministeri ole toistaiseksi ymmärtänyt ihmisten huolta eläkeleikkauksesta, vaikka asiaa vastustavan adressin on allekirjoittanut jo liki 140 000 ihmistä ja mm. palkansaajajärjestöjen tuoreen kyselyn mukaan 70 prosenttia kansasta ei ratkaisua hyväksy.

SDP:n kampanjasivuilla käy n. 10 000 ihmistä päivittäin ja tähän mennessä jo yli 850 kansalaista on käynyt jättämässä kommenttinsa eläkeiän nostosta. Näissä viesteissä kuvastuu syvä huoli mm. työssäjaksamisesta.