Viitanen: Hallituksen herättävä työttömyyskriisiin

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen ihmettelee, eikö pääministeri Matti Vanhanen ole huomannut, että Suomessa on 300 000 ihmistä työttömänä ja 100 000 piilotyötöntä.

– Toivoisin pääministeri Matti Vanhasen kertovan, mihin tässä tilanteessa työperäisen maahanmuuton lisäämistä tarvitaan.

Pia Viitasen mielestä hallitus voisi keskittyä työttömien ja työttömien maahanmuuttajien työllistämiseen leimakirveen heiluttamisen sijaan. Viitasen mukaan vaara kahden kerroksen työmarkkinoista on todellinen.

– Pääministeri Vanhanen on täysin saamaton ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen turvaamisessa. Nyt työsuojelua ja valvontaresursseja on ajettu alas ja tämän myötä viranomaisten mahdollisuudet valvoa oikeudenmukaisia ja turvallisia työehtoja ovat heikentyneet olennaisesti. On riski, että Suomen kieltä ja työehtoja tuntemattomat ulkomaalaiset joutuvat hyväksikäytetyksi.

Laiminlyömällä ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen valvonta synnytetään Suomeen A- ja B-luokan työmarkkinat pääministerin luvalla.
– Herää kysymys, kuinka vieraantunut pääministeri on todellisuudesta, kun hän ei ole huomannut, mitä taloudessa ja työpaikoilla on jo nyt tapahtunut.