Viitanen hallitukselle: Toripuheilla ei voi ostaa leipää tai lääkkeitä, pieniin eläkkeisiin tarvitaan korotus nyt!

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen vaatii hallitusta ryhtymään sanoista tekoihin ja parantamaan pienituloisten eläkkeensaajien asemaa.

Viimeksi viime keskiviikkona keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen totesi, että ” Köy­hyy­den, eri­ar­voi­suu­den, osat­to­muu­den ja syr­jäy­ty­mi­sen kit­ke­mi­sek­si on teh­tä­vä rat­kai­su­ja laa­ja-alai­ses­ti”.

– On tietenkin hyvä, että päämisteripuolueesta tulee vaatimuksia esimerkiksi eläkeläisköyhyyden torjumisesta, mutta ikävää on, että toimia tämän eteen ei ole näkynyt. Pahinta on, että hallituksen arvovalintojen seurauksena on vaarana käydä täysin päin vastoin.

– Sipilän hallitus on tehnyt itselleen sopivia arvovalintoja. Esimerkiksi miljoonaperintöjen verotuksen keventämiseen on hallitukselta löytynyt rahaa, mutta eriarvoisuutta se päätti torjua nollalla eurolla, sanoo Viitanen ja viittaa hallituksen päätökseen, jonka mukaan eriarvoisuuden torjuntaohjelma on toteutettava ilman lisärahaa.

– Tämä hallituksen linja on johtanut siihen, että pöydällä on jälleen eläkeläisiä kurittava esitys, joka toteutuessaan tarkottaisi 100 miljoonan euron leikkausta pienituloisille työeläkkeensaajille.

SDP ei voi Viitasen mukaan hyväksyä hallituksen eläkeläisköyhyyttä lisäävää ja yhteiskuntaa eriarvoistavaa linjaa.

– Hallitus on leikannut mm. työttömiltä, eläkkeensaajilta ja opiskelijoilta ja kiristänyt kuluvalle vuodelle lapsiperheiden verotusta. Tällainen politiikka on kahtiajaon kasvattamista ajassa, jolloin olisi ensiarvoisen tärkeää pitää kaikki suomalaiset mukana.

– SDP esitteli viime torstaina kymmenen kohdan ohjelman eriarvoisuuden torjuntaan. Sen sijaan, että lisätään eriarvoisuutta ja rakennetaan vain pärjääjien Suomea, on tehtävä päätöksiä, jotka auttavat kaikkia suomalaisia, mutta erityisesti heitä, joilla tällä hetkellä on kohtuuttoman tiukkaa.

Meidän esityksessämme muun muassa nostetaan kansan- ja takuueläkettä 36 €/kk kaikille, joiden työeläke on alle 1400 €/kk. Suomessa ei pidä olla yhtään ihmistä, joka joutuu valitsemaan ostaako hän vähillä rahoillaan ruokaa vai pakolliset lääkkeet.

– Kevään kehysriiheen kohdistuu nyt isoja odotuksia. Ei auta, että keskusta vaatii julkisuudessa eläkeläisköyhyyden torjumista, jos se ei pääministeripuolueena ole valmis tarttumaan toimeen.

– Eläkeläisköyhyyteen voidaan puuttua vain teoilla. Nähtäväksi jää, tohtiiko hallitus lämpimikseen puhumisen sijaan tarttua esitykseemme, vai jatkaako se tutulla linjallaan.