Viitanen hallitukselle: Älkää unohtako kaupunkien lähiöiden kehittämistä!

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen syyttää hallitusta kaupunkien lähiöiden kehittämisen unohtamisesta.

Viitanen muistuttaa, että lähiöiden kehittäminen erityisesti rakentamisen ja turvallisuuden näkökulmista oli yksi edellisen hallituksen painopisteistä. Moni tuolloin aloitettu hyvä hanke lähiöiden toimintaympäristön parantamiseksi ei saanut jatkoa Juha Sipilän hallitukselta.

─ Toimiessani edellisen hallituksen asuntoministerinä käynnistimme muun muassa lähiövitoseksi kutsutun asuinalueiden kehittämisohjelman, jossa tarkasteltiin lähiöiden kehittämistä korjaamisen, rakentamisen, palveluiden, eriytymisen ja turvallisuuden näkökulmista. Lisäksi valtion budjetista kohdistettiin 155 miljoonaa suhdanneluonteisesti lähiökotien korjaamiseen. Uusia resursseja suunnattiin myös lähiöympäristöjen kohennustöihin muun muassa asukastilojen ja ulkoilureittien kunnostamiseksi. Lähiöt olivat sosialidemokraattien johdolla aidosti hallituksen agendalla, Viitanen toteaa.

Viitanen muistuttaa, että toisin kuin hallitus, haluaa SDP satsata lähiöihin. Hän muistuttaa, että yli 1,5 miljoonaa suomalaista asuu tällä hetkellä lähiöissä. Siksi lähiöiden olosuhteet ja tulevaisuus eivät ole yhdentekeviä asioita, vaan kansallisesti erittäin tärkeitä kysymyksiä. Lähiöiden kehittämiseksi tarvitaan Viitasen mielestä erityisesti eri toimijoiden välistä yhteistyötä, jonka on tapahduttava niin kuntien kuin valtionkin tasolla.

─ Hallituksella ei ole mitään annettavaa lähiöiden asukkaille. Me sosialidemokraatit pidämme tärkeänä, että kaikilla on oikeus viihtyisään ja turvalliseen elinympäristöön asuinpaikasta riippumatta. Lähiöissä on oltava hyvät lähikoulut sekä lähipalvelut ja vaalittava myös lähiluontoa. Hyvässä lähiöissä voi harrastaa monipuolisesti muun muassa liikuntaa ja kulttuuria, Viitanen jatkaa.