Viitanen: Asukkaat ja ympäristö maksavat uudet energialinjaukset

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen kritisoi voimakkaasti hallituksen energiaveroratkaisuja. Energiaverotuksen korotukset on toteutettu ilman kokonaisvaltaista arviota siitä, miten ne vaikuttavat kansalaisten asumismenoihin sekä siihen, mikä lopulta on ympäristön kannalta edullisinta.

Viitanen kritisoi erityisesti maakaasun isoja veronkorotuksia.

– Hallitus sakottaa vähäpäästöistä maakaasuun perustuvaa sähkön ja lämmön yhteistuotantoa. Maakaasun rajuilla hinnankorotuksilla ajetaan holtittomasti alas kaukolämpöä, joka on ollut hyvä ratkaisu suurissa asutuskeskuksissa ja kaupungeissa. Nyt niiden asukkaat joutuvat hallituksen energiaveropäätösten maksumiehiksi.

Viitasen mukaan yhtälö on selvä: hallitus antoi työnantajille 750 miljoonaa helpotuksia poistamalla Kela-maksun ja maksattaa laskun tavallisten suomalaisten rahapussista nostamalla asumismenoja.

– Asumisen hinta kallistuu mm. kaukolämmön rajujen hinnankorotusten myötä. Tämä on kaikkea muuta kuin sosiaalisesti oikeudenmukaista. Nyt käy niin, että ”sosiaalisuudellaan” uhitteleva hallitus ajaa esimerkiksi vuokrien hinnat isoon nousuun.

Viitanen korostaa, että hallituksen energiaveropäätökset ovat ongelmallisia niin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kuin ympäristönkin kannalta.

– Maakaasulla tuotettu kaukolämpö on ollut toimiva myös ympäristönäkökulmasta. Pahimmillaan nyt tehdyt ratkaisut johtavat vähemmän saastuttavan maakaasun korvaamiseen paljon saastuvammalla kivihiilellä.