Viitamies: varhaiskasvatuslain uudistuksessa keskiöön lapsen etu, laatu ja tasa-arvo

Sdp:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Pauliina Viitamies pitää tänään luovutettua varhaiskasvatuslakiuudistusta pohtineen työryhmän esitystä hyvänä pohjana jatkokeskustelulle.

– Vaikka työryhmä onkin ollut eripurainen, on sen tuotos ainakin hyvä pohja jatkaa keskustelua. Lausuntokierros varmasti näyttää mihin suuntaan lähdetään.

Viitamies itse pitää tärkeänä, että keskiössä on lapsen etu ja varhaiskasvatuksen laatu sekä tasa-arvo.

– Tämä tarkoittaa sitä, että lapsiryhmät pidetään pieninä, henkilökuntaa on tarpeeksi ja se on osaavaa.

Viitamies muistuttaa, että varhaiskasvatus on tärkeässä asemassa tulevaisuuden oppimistulosten kannalta.

– Suomalainen varhaiskasvatus luo myöhemmän elämän kannalta parasta mahdollista pohjaa oppimiselle ja tasapainoiselle aikuisuudelle. Se on myös parasta syrjäytymisen ehkäisyä. Siksi varhaiskasvatuksen laadusta ja tasa-arvoisuudesta ei pidä tinkiä.