Viitamies: Oikeistohallituksen petaamat aluehallinnon riskit ovat toteutuneet – nyt tarvitaan ratkaisuja

— Selonteosta käy selkeästi ilmi, että eduskuntakäsittelyssä osoitettu kritiikki aluehallintouudistusta kohtaan oli aiheellista. Useat sosialidemokraattien esille nostamat riskit ovat toteutuneet, kommentoi SDP:n ryhmäpuheenvuoron käyttänyt kansanedustaja Pauliina Viitamies tänään eduskunnan käsittelyssä olevaa aluehallintouudistusta koskevaa selontekoa

— Olimme tuolloin erityisen huolissamme työsuojelun, ympäristönsuojelun sekä uuden aluehallinnon henkilöstön asemasta.

Selonteosta selviää muun muassa, että työsuojelun johto ja henkilöstö katsovat uudistuksen vaikuttaneen kielteisesti työsuojelutehtävien tulosohjaukseen.

— Selonteon kehittämisehdotuksissa työsuojelu nostetaan vahvasti esille. Työsuojelun resurssien käyttöä on tehostettava, valvonnan tasalaatuisuus on turvattava ja työsuojeluviranomaisten tavoitettavuutta on parannettava.

Myös ympäristöhallinnon asema on vaikeutunut sosialidemokraattien pelkäämällä tavalla.

— Aluehallintouudistuksen eduskuntakäsittelyn yhteydessä kiinnitimme huomiota myös ympäristöhallinnon asemaan. Tuolloin katsoimme, että uudistus sisältää vakavan uhkan ympäristöhallinnon riippumattomuuden ja itsenäisyyden heikkenemisestä.

Resurssien heikkeneminen puolestaan on käynyt toteen surullisimmillaan tapaus Talvivaaran kohdalla.

— Tehtyjen selvitysten mukaan ympäristöhallinnon sisäisessä päätösvallassa ja puhevallan käyttämisessä on jännitteitä, jotka on ehdottomasti ratkaistava, jotta vastaavia katastrofeja ei enää pääse syntymään.

Käytännössä tämä tarkoittaa riittäviä resursseja esimerkiksi lupa- ja valvonta-asioihin. Ilman panostuksia ympäristöhallintoon, kärsii myös suomalainen kaivostoiminta.

Viitamies haluaa painottaa, että aluehallintouudistuksessa on yhä kohtia, joihin on syytä puuttua. Uusi aluehallinto on ollut mittavien säästötoimien kohteena ja se näkyy henkilöstön työtyytyväisyydessä

— Edellisellä hallituskaudella sosialidemokraatit suhtautuivat erittäin kriittisesti henkilöstön vähentämisohjelmaksi muuttuneeseen valtionhallinnon tuottavuusohjelmaan. Nyt on pidettävä huolta siitä, että aluehallinnon palvelutaso ja henkilöstön työhyvinvointi eivät enää jatkossa heikkene.