Viitamies: Ohjelmointi mukaan perusopetukseen

Sdp:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Pauliina Viitamies toivoisi ohjelmoinnin opetuksen sisällyttämistä perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Viitamies on jättänyt asiasta tänään hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen.

– Digitalisointi lisääntyy kokoajan ja tekniikan vallankumous on käynnissä. Yhdysvaltalaistutkimus esitti vastikään, että jopa puolet työpaikoista tullaan korvaamaan robotein seuraavan kahden vuosikymmenen kuluessa, sanoo Viitamies.

Viitamiehen mukaan Suomen on varauduttava digitalisoitumiseen jo hyvissä ajoin. Hän huomauttaa, että tänä päivänä koulunsa aloittavilla lapsilla on jo erinomaiset perustaidot tietotekniikan käyttöön.

– Kouluissa tietotekniikkaa opetetaan yhä samoin kuin vuosikymmen sitten. Nyt olisi otettava askel eteenpäin. Sen sijaan, että oppilaille opetetaan valmiiksi tuttujen laitteiden ja ohjelmien käyttöä olisi tärkeää, että lapset ja nuoret oppisivat millaisin mekanismein tietokoneohjelmat toimivat.

Viitamies kertoo ilolla seuranneensa viimepäivien uutisointia peliyhtiöiden menestyksestä Suomessa.

– Perinteisiltä aloilta tulee väistämättä katoamaan työpaikkoja tekniikan kehittymisen myötä. Siksi Suomen tulisi olla eturivin osaajana hyödyntämässä teknistymisen kautta aukeavia markkinoita kaikilla aloilla, ei pelkästään peliteollisuudessa. Yhtään osaajaa ei pienellä kansalla ole varaa hukata, siksi ohjelmointia olisi perusteltua opettaa jo peruskoulussa, Viitamies linjaa.