Viitamies kiittelee uutta sosiaalihuoltolakia: ennaltaehkäisy keskiössä

SDP:n kansanedustaja Pauliina Viitamies on erittäin tyytyväinen, että budjettiriihessä annettiin valtuutus jatkaa uuden sosiaalihuoltolain valmistelua suunnitelmien mukaan. Erityisesti Viitamies pitää hyvänä sosiaalihuoltolain mukanaan tuomaa panostusta lapsiperheisiin ja näiden ongelmia ennaltaehkäiseviin toimiin.

– Perhetyö sekä tukihenkilöt ja –perheet siirtyvät lakiuudistuksen myötä sosiaalihuoltolain mukaisiksi palveluiksi. Tämä on merkittävä parannus lapsiperheiden varhaisen tuen saantiin. Enää perheen ei tarvitse ilmoittautua lastensuojelun asiakkaaksi apua saadakseen.

– Sosiaalihuoltolaki tuo kunnille myös täysin uusia tehtäviä, mutta nämä varmasti tulevat näkymään työtaakan helpottumisena ja rahantarpeen vähenemisenä muualla. Kuntien tulee järjestää nyt esimerkiksi lapsiperheiden välttämätön kotipalvelu ja perhetyö.

Viitamiehen mukaan kotipalvelua annettaisiin esimerkiksi perhetilanteen, synnytyksen tai muun syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua selviytyäkseen esimerkiksi lasten hoitoon ja kasvatukseen liittyvistä asioista. – Tällä uudistuksella otetaan askel taaksepäin, ns. vanhaan hyvään aikaan, jolloin perheitä voitiin auttaa hyvissä ajoin.

– Jotkin kunnat kuten Imatra ja Rauma ovat olleet näissä toimissa edelläkävijöinä, ja tulokset ovat olleet hienoja. Ennaltaehkäisyllä ja perheiden varhaisella tuella on saatu myöhempiä, kalliiksi tulevia ongelmia vähennettyä huomattavasti. Tämä onkin lähinnä tuuppaus kunnille kohdentaa resursseja uudella tavalla.