Viitamies kiittää Risikkoa: halukkas tasa-arvoisiin YTHS-palveluihin

Sdp:n kansanedustaja Pauliina Viitamies kiittelee sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon (kok.) toissapäiväistä linjausta siitä, että myös ammattikorkeakouluopiskelijat olisi saatava YTHS-palveluiden piiriin. Risikko kertoo kannastaan sanomalehti Ilkassa.

Viitamiehen mukaan jo muutamissa ammattikorkeakouluissa käynnistynyttä YTHS-kokeilua on jatkettava vuoden 2014 jälkeen ja malli olisi vakinaistettava uuden ammattikorkeakoululain voimaantulon myötä.

Viitamies korostaa, että korkeakouluopiskelijat eivät voi terveydenhuollon suhteen olla epätasa-arvoisessa asemassa. Tällä hetkellä yliopisto-opiskelijat saavat palvelut ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiöltä, kun taas ammattikorkeakouluopiskelijat käyttävät kuntien palveluita.

Viitamies huomauttaa myös, että opiskeluaika on juuri se vaihe elämässä jolloin esimerkiksi mielenterveydelliset ongelmat pulpahtavat pintaan. Siksi hänen mukaansa on hyvä, että opiskelijoilla on matalan kynnyksen palvelut lähellä ja nopeasti saavutettavissa.

– Kunnissa ei olla oikein osattu mieltää opiskelijaterveydenhuoltoa omaksi, tärkeäksi kokonaisuudekseen, ja hoitoketjuista ei ole mitään takeita. Erityisesti mielenterveyspalvelut ovat olleet rempallaan.

Viitamies muistuttaa kuntien talouden olevan tiukalla, ja terveydenhuollon jonot ovat pitkiä. YTHS-mallissa kunnat maksaisivat vain toiminta-avustusta, mikä helpottaisi niiden työtaakkaa merkittävästi.

– Nyt kyse on enää tahdosta. Ammattikorkeakoululaki tulee keväällä eduskunnan käsittelyyn ja siihen on saatava kirjaus ammattikorkeakoulujen oppilaskuntien automaatiojäsenyydestä, joka siis on vakuutusluontoinen terveydenhuoltomaksu ja mahdollistaa tasa-arvon toteutumisen.