Viitamies: E-pillereiden turvallisuus otettava vakavasti

Kansanedustaja Pauliina Viitamies (sd.) on tänään jättänyt hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen ehkäisypillereiden turvallisuudesta. Viitamiehen mukaan on kyseenalaista, kuinka tarkasti naisille selvitetään lääkärin vastaanotolla kaikki e-pillereiden käyttöön liittyvät riskit.

Viitamies pyytää vastausta siihen, myöntävätkö suomalaiset lääkärit liian kevyin perustein ja riskit puutteellisesti läpikäyden kolmannen ja neljännen sukupolven e-pillerireseptejä, ja kuinka sitoutuneesti Suomi on mukana paraikaa käynnissä olevassa Euroopan laajuisessa selvityksessä eri ehkäisypillereiden turvallisuudesta.

– On korkea aika kysyä, kuinka perinpohjaisesti erityisesti nuorille, vasta hormonaalista ehkäisyä aloittaville naisille kerrotaan pillereiden käytön riskeistä. Nuoret käyttäytyvät vastuullisesti huolehtiessaan ehkäisystä, eivätkä lääkefirmat ja viranomaiset missään nimessä saisi väistää omaa vastuutaan eli jatkuvaa riskien tarkempaa selvittämistä ja niistä avoimesti tiedottamista. Ylimalkaiset viittaukset pakkausselosteista löytyviin merkintöihin eivät ole tätä päivää, saatika ammattimaista huolehtimista naisten ehkäisyn turvallisuudesta.

Viitamies korostaa erityisen huolenaiheen olevan se, että tällä viikolla julkisuuteen tulleet kanadalaiset kuolemantapaukset liittyvät Yaz- ja Yasmin-merkkisiin pillereihin, jotka ovat Suomessa eniten käytetyt e-pillerit. Lisäksi juuri näitä pillereitä määrätään usein nuorille naisille.

Kirjallisessa kysymyksessään Viitamies muistuttaa myös viime vuoden lopulla julkisuuteen tulleesta tiedosta, jonka mukaan lääkeyhtiö Bayer varasi 200 miljoonaa euroa varautuakseen Yhdysvalloissa oikeudenkäyntiin, joka liittyi Yaz-ja Yasmin-ehkäisypillereihin. Aiemmin yhtiö oli käyttänyt 750 miljoonaa dollaria sopiakseen 3 490 oikeusjuttua, joiden mukaan Yasmin oli aiheuttanut käyttäjille veritulppia.

Lisätietoja: Pauliina Viitamies 050 512 2561