Video: 17 kansanedustajaa kertoo tuoreeltaan tuntojaan NATO-päätöksestä

Kansanedustaja Hussein al-Taee on tuottanut elokuvantekijä Aleksi Murtojärven kanssa nuorille suunnatun videosarjan, jonka tavoitteena on tarkastella politiikkaa selkokielisesti yli puoluerajojen. Sarjassa kansanedustajat avaavat omin sanoin, miten poliittiset päätökset syntyvät yhteistyössä.

Tänään 16.5.2022 eduskunta aloittaa historiallisen keskustelun Suomen liittymisestä Pohjois-Atlantin puolustusliitto Natoon. Tänä samana päivänä julkaistavassa Demokratia -videosarjan ensimmäisessä jaksossa vastataankin ihmisiä askarruttaviin kysymyksiin kuten miten Suomi menee Natoon ja mikä Nato tarkalleen on? Videolla 17 kansanedustajaa eri puolueista kertovat Natosta ja siihen liittyvästä päätöksenteosta.

– Sota on tullut Eurooppaan ja moni nuori kokee sen läheltä ensimmäistä kertaa. Tämän videosarjan ensimmäisen jakson tarkoituksena on tarkastella turvallisuuttamme koskevaa päätöksentekoa helposti lähestyttävällä tavalla, Murtojärvi kertoo.

Viimeistään menneiden kuukausien jälkeen Nato on sanana kaikille tuttu, mutta sen tarkka merkitys on monelle epäselvä. Onkin tärkeää, että erityisesti nyt Nato-päätöksen hetkellä nuoret pääsevät kuulemaan asiasta ymmärrettävällä tavalla. Myös tulevat jaksot keskittyvät samalla tavalla yhteiskunnallisesti tärkeisiin aiheisiin. Samalla katsojat pääsevät kurkistamaan eduskunnan sisälle uudesta näkökulmasta. Eduskunnan käytävillä tai työhuoneissa ei normaalisti pääse käymään, mutta nyt se on mahdollista.

– Nato-päätös on niin massiivisen tärkeä pitkälle tulevaisuuteen, että koimme Aleksin kanssa välttämättömäksi saada kansanedustajilta laajaa, koottua ja pureskeltua pohdintaa yksiin kansiin Suomen Nato-päätöksen tueksi, al-Taee kertoo.

– Olemme Aleksin kanssa päässeet tekemään videosarjaa vallan ytimestä. Nyt jokaisella on mahdollisuus kurkistaa verhojen läpi ja olla kärpäsenä katossa seuraamassa miten demokratiamme todella toimii, al-Taee päättää.

Hussein al-Taeen ja Aleksi Murtojärven Demokratia -videosarjan ensimmäinen osa julkaistaan tänä historiallisena päivänä 16.5.2022 YouTubessa. Voit katsoa videon täältä: