”Verovälttely aiheuttaa vuosittain kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen menetykset” – Kumpula-Natri toivottaa komission esityksen tervetulleeksi

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivottaa tervetulleeksi komission esityksen, jolla tähdätään yksimielisyysperiaatteesta luopumiseen verotuksiin liittyvissä EU-säädöksissä. Toteutuessaan komission keskustelunavaus tarkoittaisi, että yksittäisen jäsenmaan vastustus ei voisi jatkossa torpata enemmistön kannattamia verouudistuksia.

– Viime vuosien paljastukset, kuten Panaman paperit ja luxleaks, näyttävät viimeinkin havahduttaneen eurooppalaiset ymmärtämään verovälttelyn haitallisuuden ja sen rajat ylittävän luonteen myös Euroopan sisällä, Kumpula-Natri iloitsee.

Kumpula-Natri pitää harmillisena, että nykyään yksittäiset jäsenvaltiot voivat estää EU:ta tekemästä päätöksiä oikeudenmukaisemmasta verotuksesta. Verovälttelystä yhteiskunnille koituvat laskut ovat puolestaan langenneet rehellisten veronmaksajien harteille.

– Jäsenvaltioiden veto-oikeuden johdosta EU:n on ollut hankala puuttua verovälttelyyn. Nyt komission uuden keskustelunavauksen myötä tilanne toivottavasti helpottuu ja jäsenmaiden välinen epäterve verokilpailu saadaan loppumaan. Keskustelunavaus on tervetullut, mutta kohtaa varmasti vastustusta jäsenmailta. Nyt olisi aika katsoa laajemmin Euroopan talouden toimintaa ja yhteisiä pelisääntöjämme eikä keskittyä suojelemaan omia kapeita intressejään.

Kumpula-Natri huomauttaa, että kysymys ei todellakaan ole mistään pienistä summista. Esimerkiksi Finnwatch on arvioinut, että veromenetykset aiheuttavat Suomelle vuosittain huimat 430 – 1 400 miljoonan euron verotappiot.

– Joka ikinen vuosi Euroopan sisällä tapahtuva verovälttely aiheuttaa yhteiskunnille kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen veromenetykset. Tälle on laitettava stoppi, Kumpula-Natri korostaa.

S&D-ryhmä esittelee ensi viikolla tilaamansa verotutkimuksen. Sen mukaan tällä parlamenttikaudella tehdyt toimenpiteet verovälttelyn vähentämiseksi eivät ole juurikaan vähentäneet verovälttelyä.