Verot köyhien maksettaviksi?

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman pitää hallituksen ja sitä tukevien pääomapiirien veropoliittista sanomaa tylynä.
– Pääomakeinottelijoiden ja porvarihallituksen virheet maksatetaan pieni- ja keskituloisilla sekä työelämän ulkopuolelle jäävillä. Niitä, joilla on jo paljon, kannustetaan antamalla lisää. Muita ”kannustetaan” kiristämällä verotusta ja leikkaamalla etuuksia. Viis oikeudenmukaisuudesta, ahneus vallitkoon.

– Viimeksi Björn Wahlroosin suulla vaadittiin, että pääomia pitäisi verottaa nykyistäkin vähemmän. Kiristystä on kuulemma luvassa niin kulutusveroihin kuin työtahtiinkin, Backman toteaa.

Hänen mielestään veropoliittisesta populismista varoittelevat hallitusherrat syyllistyvät siihen itse.
– Valtiovarainministeri Kataisen esitys palkkaverotuksen jäädyttämisestä on vastuuton savolainen lupaus. Vastuu jää kunnille ja niiden veronmaksajille. Aivan kuten jäi viime vaalien alla luvatusta matalapalkkaisten naisten palkankorotuksestakin, Backman muistuttaa.

Hänen mukaansa Katainen hämää puhumalla vain palkkojen valtionverotuksesta jättäen kertomatta, että hän pakottaa kunnat nostamaan samaa palkkaverotusta. Lopputuloksena palkkaverotus kiristyy erityisesti pieni- ja keskituloisilla.

– Katainen ja hänen hallituskumppaninsa haluavat edelleen kiristää tasaverona maksettavaa kunnallisveroa ja keventää progressiivista valtionveroa. Tämä tasaverolinja on vastoin Hetemäen työryhmänkin väliraportin linjausta.

Backman kertoo, että sosialidemokraatit eivät hyväksy tasaveromallia, vaan haluavat lisätä progressiivisuutta myös muuhun kuin ansiotulojen valtionverotukseen. Veronmaksukyvyn on ratkaistava.
-Hyvätuloisten ja varakkaiden on osallistuttava suhteellisestikin enemmän yhteisiin menoihin. Pääomien ja varallisuuden sekä suurten tulojen verottaminen on osa oikeudenmukaista verotusta.