Veronalennuspolitiikan 8,8 miljardin maksun aika tulee nyt

Valtiontalouden kestävyysvajeen taustalla on nykyhallituksen huolimaton taloudenpito ja lama. Neljän vuoden aikana hallituksen päätöksillä on syöty veropohjaa 8,8 miljardia. Oikeistohallitus sai edeltäjältään perinnöksi poikkeuksellisen vahvan valtiontalouden.

Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnari muistuttaa, että valtiontalouden kestävyysvajeen taustalla on laman lisäksi nykyhallituksen huolimaton taloudenpito. Neljän vuoden aikana on syöty veropohjaa 8,8 miljardia.

– Oikeistohallitus sai edeltäjältään perinnöksi poikkeuksellisen vahvan valtiontalouden. Tämä pohja hukattiin heti vaalikauden alussa erilaisina kansantalouden kannalta tehottomina verolahjoina. Epäonnistuneen veronalennuspolitiikan maksun aika tulee nyt.

– Seuraavan hallituksen tärkein tehtävä onkin oikeistohallituksen jälkien siivoaminen. SDP asetti jo puoluekokouksessaan toukokuussa tavoitteeksi julkisen talouden tasapainottamisen kahden vaalikauden mittaisella ohjelmalla. Tasapainotavoite on välttämätön. Nyt kyse on sen oikeasta saavuttamisesta. Oikeudenmukaisuus meno- ja veropolitiikassa on erityisen tärkeää.

Skinnari harmittelee myös hallituksen vitkuttelua pääomatuloverotuksen kiristämisessä. – Kaikki puolueet ovat julkisesti ilmoittaneet kannattavansa ajatusta. Mutta hallitus ei ole asiassa kuitenkaan edennyt. Ratkaisujen jatkuva lykkääminen tekee vajeen hoitamisesta koko ajan vaikeampaa.