Vastuutonta politiikkaa puolustusmäärärahoilla

Eduskunnan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon palautekeskustelussa SDP:n ryhmäpuheen pitänyt Eero Heinäluoma muistutti, kuinka Juha Korkeaojan (kesk) johtama turvallisuus- ja puolustuspolitiikan parlamentaarinen seurantaryhmä esitti yksimielisesti puolustusmenojen säilyttämistä nykytasolla.
– Hallitus irrottautui tästä yksimielisyydestä, Heinäluoma totesi.

Selonteossa esitetään kahden prosentin vuotuista tasokorotusta. Tämä lisäys merkitsee itse asiassa varustelumäärärahojen yli 20 prosentin reaalista nousua ensi vaalikauden loppuun mennessä.

Heinäluoman mukaan uusien varusteluohjelmien käynnistäminen on vastuutonta tässä taloustilanteessa.
– Hallituksen johtavat ministerit puhuvat yhä useammin, että seuraavissa vaaleissa keskustellaan leikkauslistoista. Samaan aikaan kunnissa on jo käynnistetty peruspalvelujen kurjistaminen: terveydenhoidosta ja vanhustenhoidosta tingitään ja opetusryhmien kokoja suurennetaan.

Heinäluoman mukaan valiokunnan enemmistökin on tunnustanut, että hallituksen selonteon määrärahaesitykset liikkuvat hetteisellä suolla.
– Jos rahoituksen taso talous- ja finanssikriisin vaikutusten johdosta jää alle esitetyn, tulee puolustushallinnon selvittää tasapainoisen kokonaisuuden varmistamiseksi eri kustannusten alentamisvaihtoehtoja.

– Puolustusvoimat saa tällä selonteolla tukun kattamattomia löysiä lupauksia, mutta ei minkäänlaista selkänojaa ja varmuutta niiden rahoittamisesta.

Heinäluoma totesi, että lopputulos suurista lupauksista on puolustushallinnolle heikoin mahdollinen: täydellinen epävarmuus tulevasta.

– Näiden löysien puheiden varaan ei saa käynnistää uusia, pitkäaikaisia hankintaohjelmia, joista irrottautuminen on myöhemmin vaikeata.