Varapuhemies Tarja Filatov: Taudin selkä taittuu, mutta ei ihan vielä

Reumavaltuuston järjestäytymiskokouksessa lauantaina puhunut eduskunnan ensimmäinen varapuhemies Tarja Filatov (sd.) peräänkuuluttaa sitkoa taistelussa koronavirusta vastaan.

– Vanha kansa tietää, että talven selkä taittuu tammikuussa Heikin päivänä ja karhukin kääntää kylkeä. Valitettavasti taudin selkä ei ole vielä taittunut, vaikka vuodenvaihteessa todistimmekin hyvää kehitystä.

Varapuhemies Filatov huomautti, että viime päivien uutiset kohonneista tartuntamääristä ympäri maata ovat olleet huolestuttavia. – Rokotustahti ei ole ollut odotetulla tasolla, koska emme ole saaneet rokotteita ennakoituun tahtiin. Yhdessä lisääntyneiden tautitapausten kanssa tämä on luonut jälleen epätoivoa.

– Positiivisia uutisia tarvitaan nyt, jotta jaksamme jatkaa taistelua. Rokotukset ovat tässä avainasemassa, mutta samalla on hyvä muistaa, että olemme jälleen menossa valoa kohti.

Filatov muistutti puheessaan, että nykytiedon valossa vuodenaikavaihteluilla on merkitystä myös Covid 19-tautia aiheuttavaa koronavirukseen samoin kuin muihinkin maailmalla kiertäviin koronaviruksiin. – Vaikka tauti jyllää vielä ja hakee uutta iskua, ovat kevät ja kesä joka aamu hieman lähempänä.

Maan hallitus on hoitanut kriisiä Filatovin mukaan hyvin. Arvovaltaisen todistuksen tämän puolesta hallitus sai kuluneella viikolla, kun Talouspolitiikan arviointineuvosto julkaisi raporttinsa vuodelta 2020: neuvoston arvion mukaan hallituksen toiminta kriisin aikana on ollut pääasiallisesti riittävää ja oikea-aikaista.

– Saman suuntaisia ovat olleet muutkin arviot: Suomi on pärjännyt kriisin hoidossa niin terveyden kuin taloudenkin näkökulmasta. Nyt ei saa antaa enää periksi, vaan yhä pitää jaksaa noudattaa säntillisesti rajoituksia ja turvata kanssaihmisiä. Maratonin maali häämöttää, vaikka vaikeita kilometrejä on vielä edessä.