Varapuhemies kritisoi hallituksen valmistelun heikkoutta

Eduskunnan varapuhemies Johannes Koskinen oudoksuu ilmapiiriä, jossa valtionhallinnon suuria uudistuksia on valmisteltu.

– Uudistusten puutteellinen tai toispuolinen valmistelu on herättänyt aiheellista kritiikkiä. Se kohdistuu hätiköityihin aikatauluihin, lainvalmistelun laatuun, vaihtoehtoisten ratkaisujen vajavaiseen vertailuun, kustannusten ja henkilöstövaikutusten arvioinnin puutteisiin, Koskinen tyrmää.

– Harjoitettua politiikkaa voisi kuvata tempoilevaksi. Kuvaava esimerkki on Lääkelaitoksen alueellistamisen ympärille kehittynyt sekava tilanne.

Varapuhemies muistuttaa, että suurissa uudistuksissa tulisi olla selkeät linjat ja tavoitteet. Muutoksia tulisi valmistella huolella myös henkilöstön kanssa.

– Fantastiseksi mainostetussa yliopistouudistuksessa on unohdettu 40 miljoonan työttömyysvakuutusmaksut. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos törmää yllättäviin määrärahaleikkauksiin ja mittavassa aluehallinnon uudistuksessa laatikkoleikin takana lymyävät työpaikkojen ja virkojen pakkosiirrot sekä hämärät toimivaltasuhteet.

– Meidän pitää tehostaa julkista hallintoamme kansalaisten palveluksessa. Se merkitsee fiksumpaa hallintoa. Tuloksellisuuden kestävässä parantamisessa on henkilöstön osallistuminen ja aloitteellisuus otettava yhdeksi kulmakiveksi, Koskinen tiivistää.