Varapuhemies Koskinen: Vaalirahakohusta myös hyötyä

– Vaalirahoituksesta käyty keskustelu on selkeyttänyt kansalaisille puolueiden välisiä eroja. Tukijoiden julkistaminen on tehnyt näkyväksi, mitkä viiteryhmät kokevat kunkin puolueen läheiseksi. Palkansaajaliikkeen tuki vasemmistopuolueille, maataloustuottajien keskustalle ja liike-elämän tuki oikeistopuolueille muistuttaa äänestäjiä tosiasiasta, että puolueissa on yhä eroja.

Hämeenlinnassa sunnuntaina puhunut eduskunnan varapuhemies Johannes Koskinen (sd.) pitää myönteisenä kasvanutta yksimielisyyttä vaali- ja puoluerahoituksen avoimuudesta.

– Yleinen ilmapiiri ja puolueiden yksimielisyys vaalirahoituksen läpinäkyvyydestä antavat hyvät lähtökohdat tulevalle lainsäädännölle. On tärkeää, että uusiin pelisääntöihin sitoudutaan mahdollisimman nopeasti.

Koskisen mukaan sinänsä hyödyllinen keskustelu vaalirahoituksesta uhkaa peittää alleen yhteiskunnan suuremmat ongelmat kuten työllisyyden tai kuntatalouden kriisit.

– Toivon, että Suomessa poliittisen keskusteluun mahtuisi enemmän kuin yksi aihe kerrallaan. Vaalirahoitus on kansanvallan toteutumisen kannalta tärkeää, mutta meillä on myös akuutimpia ongelmia, joihin pitäisi reagoida. Työttömyyden raju kasvu vaatii hallitukselta mittavia ja nopeita toimia.