Vanhusten ihmisarvo turvattava

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatovin mukaan eilen julkisuuteen tulleet uusimmat tiedot Suomen vanhustenhuollon tilanteesta herättävät vakavan epäilyksen ikääntyneen ihmisen perusoikeuksien turvaamisesta.

– Julkisessa keskustelussa ja kahvipöytäkeskusteluissa on pitkään puhuttu vanhustenhoivan huonosta tilanteesta. Nyt tämä asia on dokumentoitu, ja siihen pitää puuttua, Filatov toteaa.

– Lääninhallitusten vastaukset oikeuskanslerin selvityspyyntöön ovat karua luettavaa. Selvitykset osoittavat, että vanhustenhoivan puutteet ovat laajoja ja vakavia, jopa ihmisoikeuksia loukkaavia.

Filatovin mukaan tarvitaan valtion tiukempaa säätelyä, parempaa valvontaa ja resursointia.
– Myös kunnissa on huolehdittava ihmisarvoisen hoivan toteutumisesta. Kyse on ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisesta.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän työvaliokunta päätti kokouksessaan keskiviikkona 9. syyskuuta esittää eduskuntaryhmälle välikysymyksen jättämistä vanhustenhoivasta. Eduskuntaryhmä päättää asiasta torstaina.

Samalla sosialidemokraatit kutsuvat muut oppositioryhmät asiasta yhteiseen neuvotteluun huomenna.