Vanhasen omatunto kolkuttaa – hallituksen talouslinja hukassa

Talouskriisi vaatii nyt välittömiä toimenpiteitä, ei ainoastaan kaunista puhetta ensi vuosikymmenten miljardeista.

Pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen talouslinja on sekaisin. Hallituksella on ilmiselviä sisäisiä ristiriitoja elvytyksen mitoituksesta ja ajoittamisesta. Hallitus on pyörtänyt moneen kertaan sanomisensa täydellisesti. Pääministeri Vanhasen esitys miljardiluokan yllätti kaikki. Vielä suurempi yllätys on ollut, kun puheet ovat liudentuneet sanahelinäksi ja tulevaisuuteen siirretyiksi lupauksiksi.

Pääministerin ja valtiovarainministerin puheet eivät näy päätöksissä eivätkä esityksissä. Hallitukselta on koko ajan puuttunut todellinen tahto auttaa työttömyysuhan alla eläviä ihmisiä.

SDP esitti viime syksynä laajaa investointiohjelmaa pahiten taantumasta kärsivien teollisuuden alojen toimintakyvyn pelastamiseksi. Lisäksi tarvitaan välittömiä toimia kuntatalouden pelastamiseksi uhkaavalta romahdukselta. Terveydenhuollon ja vanhustenhuollon heikko tila on korjattava nopeasti. Työmarkkinoiden vakauttamiseksi on luotava uusimuotoinen tulopoliittinen ratkaisu esimerkiksi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalaisen esittämällä tavalla.

Sosialidemokraattien mielestä on hyvä, että pääministeri on julkisesti vihdoin tunnustanut kriisin vakavuuden. Samalla pääministerin keskiviikkoisesta puheenvuorosta kuulsi kaipuu yhteistyöhön sosialidemokraattien kanssa. Oikea aika tälle puheenvuorolle olisi ollut jo viime syksynä, kun SDP tarjosi hallitukselle yhteistyötä.

Puoluehallituksen mukaan Vanhasen esityksestä puuttuvat edelleen ne elementit, joilla ihmisten arkea konkreettisimmin voitaisiin helpottaa. Koko ajan laajenevat irtisanomiset, yt-neuvottelut ja lomautusuutiset ovat todellisuutta yhä useammissa perheissä. Näiden perheiden auttamiseksi toimia tarvitaan heti, ei vasta vuosien kuluttua.

Oppositio, työmarkkinajärjestöt ja talousasiantuntijat ovat jatkuvasti vaatineet hallitusta osoittamaan kunnolla voimavaroja välittömien elvytystoimenpiteiden käynnistämiseen. Valtiovarainministeri Kataisen väläyttämä sadan miljoonan euron paketti on riittämätön. Elvytyspakettiin tarvittava summa on vähintään kymmenkertainen.

SDP:n puoluehallitus toivoo, että Vanhasen ideologinen pyrkimys irrottautua hallituksensa ohjelmasta ja liian kireistä valtiontalouden kehyksistä johtaa hallituksen elvytyspaketin huomattavaan kasvattamiseen.