SDP:n vammaispoliittinen työryhmä: Vammaispolitiikka näkyväksi kuntavaaleissa

Kuvassa nainen ylittää suojatietä opaskoiran kanssa.

Tulevissa kuntavaaleissa vammaispolitiikka ja erityisesti vammaisten oikeuksien toteutuminen tulee nostaa entistä vahvemmin esille. Tulee muistaa, että vammaispalveluissa ei ole kyse ylimääräisestä lisäpalvelusta tai harkinnanvaraisista etuuksista, vaan lailla turvatusta oikeudesta yhdenvertaiseen osallistumiseen yhteiskunnassa. Vammaiselle omannäköisen elämän toteutuminen voi edellyttää esimerkiksi oikeutta tulkkauspalveluun, henkilökohtaiseen avustajaan ja kuljetuspalveluun.

Suomi on ratifioinut kesäkuussa 2016 YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen, jonka tarkoituksena on taata vammaisille henkilöille täysimääräisesti ja yhdenvertaisesti kaikki ihmisoikeudet ja perusvapaudet sekä edistää heidän ihmisarvonsa kunnioittamista.

Sopimuksen määräykset edellyttävät myös, että kaikissa vammaisia koskevissa asioissa vammaiset henkilöt otetaan mukaan heitä koskevien asioiden suunnitteluun ja heitä koskevaan päätöksentekoon. Tämä tarkoittaa myös vammaisneuvostojen ja kokemusasiantuntijoiden vahvempaa hyödyntämistä.

Nyt olisikin aikaa vielä tarkistaa, onko ehdokaslistoilla myös vammaisia henkilöitä, sillä kokemusasiantuntijuus kunnallisessa päätöksenteossa ja asioiden valmistelussa varmistaisi myös vammaisvaikutusten paremman arvioinnin kunnissa.

Sosiaali- ja terveysministeriö julkisti helmikuussa YK:n vammaissopimuksen kansallisen toimintaohjelman, jolla toimeenpannaan yleissopimusta. Toimintaohjelma on järjestyksessä toinen, jolla toteutetaan sopimusta ja sen periaatteita yhdenvertaisesta kohtelusta ja osallistumismahdollisuuksista kaikille.

Vaikka suunnitelmassa nyt korostuu ministeriöiden ja valtionhallinnon rooli, seuraavien kunnanvaltuustojen ja tulevien hyvinvointialueiden valtuustojen tulisi käydä ohjelman tavoitteet läpi ja arvioida niiden toteutumista myös omassa toiminnassaan.