Valtiosihteeri Näätsaari: Sarkomaan kysyttävä omiltaan ennen kuin syyttää muita

Peruspalveluministeri Guzenina-Richardsonin valtiosihteeri Sinikka Näätsaari kommentoi kansanedustaja Sarkomaan vääriä väitteitä kotihoidontuesta.

– Kansanedustaja Sari Sarkomaa väittää blogikirjoituksessaan, että hallitusohjelmaneuvotteluissa ei olisi sovittu kotihoidontuen, osittaisen hoitorahan sekä yksityisen hoidon tuen jäämisestä sosiaali- ja terveysministeriön vastuulle. Hän toteaa, että ei olisi koskaan kuullut kenenkään edes esittäneen tällaista ennen kuin sai ministeri Guzenina-Richardsonilta asiasta vastauksen kirjalliseen kysymykseen.

– Sarkomaan väite on omituinen. Asiaa esitettiin hallitusneuvotteluissa ministeri Risikon vetämän työryhmän toimesta hallitusneuvottelujen johtoryhmälle, jossa asiasta viime kädessä päätettiin.

– Myös ministeri Risikon sihteerinä hallitusneuvotteluissa toiminut valtiosihteeri Vesa Rantahalvari on asiasta samaa mieltä. Keskustelin valtiosihteeri Rantahalvarin kanssa Sarkomaan blogin väitteistä. Rantahalvari kertoi keskustelleensa asiasta Sarkomaan kanssa ja kertoi minulle tämän jälkeen Sarkomaan kyllä tietävän tilanteen oikean laidan, mutta olevan asiasta eri mieltä.

– Keskustelua voidaan toki käydä siitä, onko hallitusohjelmassa päätettyä syytä tarkastella uudestaan, mutta Sarkomaan väite siitä, että hän ei olisi asiasta tiennyt kertoo siitä, että hänen olisi ollut syytä selvittää asian laita ensin omiltaan, eikä syyttää muita perättömästi.