Valtioneuvoston metropoliselvitys SDP:n linjalla

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Heinäluoma pitää hyvänä juuri valmistunutta valtioneuvoston metropoliselvitystä. Selvityksen eri vaihtoehtopohdinnat tuovat hyvin esiin erilaisia kulmia katsoa koko pääkaupunkiseudun kehityksen tulevaisuutta. Myös johtopäätös siitä, että jotain on tehtävä, on tärkeä. Heinäluoma katsookin, että selvitys on SDP:n linjoilla monessa asiassa.

– On hyvä, että erilaisia vaihtoehtoja on selvitetty. Tämä antaa päättäjien pohdintaan uutta tietoa ja se mahdollistaa Suomen metropolialueen kehittämistyön uudella tavalla ja uudella innolla. Vaikuttaa kovasti siltä, että valtioneuvoston metropoliselvitys on päätynyt varsin samanlaisiin johtopäätöksiin kuin sosialidemokraatit aiemmin kesällä omassa metropoliselvitystyössään. Hallitus ansaitsee tällä kertaa kehut hyvän pohjatyön tekemisestä. Eduskuntakeskustelulle on hyvät ainekset olemassa.

Heinäluoman mielestä aika on kulkenut vanhojen rajojen ja rakenteiden ylitse.
– Ihmiset liikkuvat tänään niin työn kuin asumisen ja harrasteiden perässä yli kuntarajojen. On korkea aika, että myös hallinnossa tunnistetaan tapahtunut kehitys. Uuden hallituksen tulee ottaa ohjelmaansa metropolihallinnon rakentaminen ja tätä koskeva lain säätäminen. Kehitystä ohjaamaan tarvitaan yleisillä vaaleilla valittu metropolivaltuusto.

Heinäluoma muistuttaa, että vahvistuva Helsingin metropoli on koko Suomen etu.
– Helsingin seudun metropoli kilpailee Itämeren muiden suurten alueiden kanssa: Tukholman, Kööpenhaminan, Hampurin ja Pietarin alueet ovat Helsingin metropolin todellinen vertailukohta. Helsingin metropolin pärjääminen tässä sarjassa tuo työtä ja hyvinvointia koko Suomeen. Vanhan aluepoliittisen vastakkainasettelun aika on todellakin ohi.

Katso myös SDP:n kesällä julkistama metropoliselvitys