Valiokuntaryhmä: Pitkäaikaistyöttömyys vaatii lisäpanostuksia

Sydän sanamagneeteista

– Jo nyt voidaan arvioida, että työllisyyskehitys jää kauas hallituksen tavoitteesta. Varsinkin pitkäaikaistyöttömyyden alentaminen vaatii nyt todella toimia, sanoo valiokunnan pirkanmaalaisjäsen Ilmari Nurminen (sd).

– Hallitus kaavailema tiukempi työn vastaanottamispolitiikka on sinänsä kannatettavaa, mutta se ei toteudu karensseja ja sääntöjä tiukentamalla, vaan paremmalla työvoimapalvelulla. Nyt TE-toimistoissa saattaa olla jopa 1000 asiakasta yhtä virkailijaa kohti, eikä tarpeelliseen henkilökohtaiseen apuun ole todellakaan resursseja, harmittelee Nurminen.

– Lisäksi virkailijoilta puuttuvat myös resurssit tehdä työtään. Esimerkiksi palkkatuetun työn osuus on pudonnut yli 30 prosenttia rahapulan vuoksi. Hallitus pyrkii korvaamaan näitä palkkatuettua työtä ei-työsuhteisilla aktiivitoimilla, jotka eivät tuo ihmisille riittävää toimeentuloa. Me sosialidemokraatit korostamme, että kuntoutuksen tulee olla kuntoutusta; kuntoutuksen ja palkkatyön välisen rajan on oltava selkeä. Lisäksi kuntouttavan työtoiminnan väärinkäytöksiin on puututtava tiukasti, linjaa Nurminen.

Kasvava pitkäaikaistyöttömyys uhkaa syrjäyttää ja lisätä rakennetyöttömyyttä sekä syödä tulevan kasvun eväitä. Hallituksen kehyssuunnitelmasta puuttuvat kokonaan toimet, joilla helpotettaisiin kaikkein vaikeimmassa työmarkkina-asemassa olevien ahdinkoa.

– Päinvastoin välityömarkkinoita ajetaan alas ja järjestöjen työllistämismahdollisuuksia ollaan supistamassa ja niiden palkkatuelle ollaan asettamassa katto. Tämä heikentää vaikeimmassa asemassa olevien työttömien asemaa. Järjestöissä olisi tarjota mielekästä työtä ja nyt monet järjestöt joutuvat jopa supistamaan toimintojaan, kun ne eivät voi palkata palkkatuella työntekijöitä. Puutteelliset resurssit heikentävät myös kuntien taloutta, koska ne eivät voi aktiivisella työllistämispolitiikalla vaikuttaa työmarkkinatuen maksuosuuksiinsa, sanoo valiokunnan joensuulainen Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

– TE-toimistot joutuvat tekemään omia priorisointejaan työllistämisrahojen alibudjetoinnin vuoksi. Näin kunnat ja järjestöt jäävät käytännössä ilman tukea, vaikka ne työllistävät juuri eniten tuen tarpeessa olevia, Mäkisalo-Ropponen perustelee.

Sosialidemokraatit esittävät, että syksyn budjettiriiheen valmistellaan paketti, joka tähtää nimenomaan vaikeimmassa työmarkkina-asemassa olevien työttömien palvelujen vahvistamiseen ja tukitoimiin sekä varataan toimille riittävä rahoitus.

Euroopan neuvoston yleissopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta eli ns. Istanbulin sopimus astui Suomessa voimaan elokuussa 2015. Sopimus edellyttää konkreettisia toimenpiteitä naisiin kohdistuvan väkivallan muotojen torjumiseksi. Sopimus edellyttää uskottavaa toimeenpanosuunnitelmaa sekä riittävää rahoitusta.

– Naisiin kohdistuva väkivalta on yksi Suomen laajimmista ja vakavimmista ihmisoikeusongelmista, joka aiheuttaa vuosittain myös suuret kustannukset. Euroopan tasa-arvoinstituutin arvion mukaan naisiin kohdistuva väkivalta maksaa Suomelle runsaat 2 miljardia euroa vuodessa, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov (sd). – Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisyyn ja sen seurausten hoitamiseen panostaminen ei ole kulu, vaan investointi turvallisempaan elämään ja lisäksi se säästää rahaa, hämeenlinnalainen Filatov perustelee.

Sosialidemokraatit edellyttävät, että hallitus varaa riittävät rahat Istanbulin sopimuksen toimeenpanoon kokonaisuudessaan sekä lisää rahaa ensi- ja turvakotien riittävän toiminnan varmistamiseksi.

– On syytä muistaa, että väkivalta ei kuitenkaan ole vain taloudellinen kysymys vaan ihmisoikeuskysymys, joka aiheuttaa mittaamattoman määrän inhimillistä kärsimystä. Kansainväliset ihmisoikeuksien valvontaelimet ovat toistuvasti kritisoineet Suomea naisiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä ja riittämättömistä väkivallanvastaisista toimenpiteistä. Istanbulin sopimuksen ratifiointi velvoittaa Suomen tehokkaisiin toimiin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan ja saattamaan uhrien palvelut asianmukaiselle tasolle, Filatov muistuttaa.

Sosialidemokraattien työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaryhmä näkee lisättävää hallituksen ja valiokunnan esitykseen julkisen talouden suunnitelmaksi vuosille 2017-2020.