Valinnanvapaus mahdollistaa terveysjäteille kermankuorinnan

Tuula Haatainen

Hallituksen valinnanvapauslainsäädäntöesitys tuottaisi ennenäkemätöntä kermankuorintaa ja palveluiden eriytymistä, toteaa kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen. Haatainen puhui aiheesta lauantaina Kempeleessä ja Oulussa.

– Lausunnoille lähtenyt valinnanvapauslakiluonnos on keskeneräinen. Kustannukset tulevat nousemaan, joka käytännössä tarkoittaa joko palveluiden karsintaa tai sitä että hallitus päätyy nostamaan asiakasmaksuja. Lausuntokierrokselle olisi pitänyt tulla harkittu, punnittu ja valmis lakiluonnos, ei keskeneräisiä muistiinpanoja.
– Monet tahot varoittavat kermankuorinnasta. Valinnanvapauslakiehdotus perustuu siihen, että nykyiset sosiaali- ja terveyskeskukset on yhtiöitettävä ja laitettava vapaille markkinoille kilpailemaan asiakkaista yksityisten terveysjättien kanssa. Kuitenkin kilpailu avataan täysin nurinkurisesti. Ihmisten on aloitettava listautuminen yhtiöihin jo kaksi kuukautta ennen kuin maakunnat ovat aloittaneet toimintansa vuoden 2019 alussa. Asetelma antaa käsittämättömän etulyöntiaseman yksityisille yrityksille, joilla on jo nyt olemassa markkinointikoneistot ja asiakashankintaprojektit, Haatainen painottaa.
– Ruotsin oikeistohallituksen valinnanvapausmallin myötä kustannukset ovat kasvaneet, terveyserot eivät ole pienentyneet ja palvelu on kohdistunut jo valmiiksi hyväosaisille.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Haataisen johdolla valiokunta lähtee tutustumaan Ruotsin järjestelmään maaliskuun alussa.