Vainio: OAJ:n puheenjohtaja on pedagogisesti hakoteillä

OAJ:n Olli Luukkaisen esitys kouluttamattomien nuorten toimeentulon heikentämisestä syventäisi edelleen sitä kuilua, joka jo nyt vallitsee koulutettujen ja kouluttamattomien välissä tulotasossa ja työmarkkina-asemassa, SDP:n varapuheenjohtaja, opiskelija Eero Vainio toteaa.

Luukkainen on valmis tiputtamaan opiskelupaikkaa vaille jääneet nuoret yhä syvempään kuiluun, josta ei helpolla nousta. Luukkaisen esittämä järjestelmä on jo sitä paitsi olemassa osittain. Opiskelupaikattomien nuorten työttömyysturvaa rajoitetaan Lex Soinivaaran turvin niiltä nuorilta, jotka eivät pyri jatkokoulutukseen. THL:n tapaustutkimusten perusteella kuitenkin jo Lex Soininvaara näyttää hyvin epäonnistuneelta heikentäen syrjäytymisvaarassa olevien nuorten asemaa entisestään. OAJ:n puheenjohtaja Luukkainen olisi valmis kurittamaan opiskelupaikattomia vieläkin kovemmin.

– Olen pettynyt OAJ:n puheenjohtajan pedagogisesti alkeellisiin esityksiin heikossa asemassa olevien nuorten kurittamiseksi. OAJ:n puheenjohtajan ajattelu tuntuu kumpuavan maailmasta, jossa ei ole mitään hajua siitä millaista erityisopettajan arki on tai miltä vaille koulutuspaikkaa jääneestä nuoresta tuntuu, Vainio sanoo.

– Syitä kouluttamattomuuteen on älyttömän paljon. Syistä vähäisin ei ole opiskelupaikkojen vähäisyys. Tyhjän päällä olevat nuoret tarvitsevat tukea ja apua, ei keppiä ja kuritusta, Vainio toteaa.

Vainion mukaan koulutusmahdollisuuksia pitää lisätä.

– Oikeita ja varmasti vaikuttavia ratkaisukeinoja kouluttamattomien nuorten määrän vähentämiseksi olisivat opiskelupaikkojen lisääminen, peruskoulun päättävien tukipalveluiden kehittäminen ja oppivelvollisuusiän pidentäminen, Vainio esittää.