Väätäinen: Vauvaperhetoiminnan lopettaminen lyhytnäköistä

HUS:n päätös lopettaa vauvaperhetyöryhmä on erittäin valitettava, ja hallituksen terveyden edistämisen tavoitteiden vastainen. Päätös tulee pitkällä aikavälillä taloudellisesti kalliiksi, kun suuri osa synnytyksen jälkeisistä mielenterveysongelmista jää huomaamatta, ja ongelmat tulevat sekä äidin, että lapsen kohdalla myöhemmin hoidettaviksi alkua hankalampina.

– Olen itse hoitanut terapeuttina synnytyksen jälkeisestä psykoosista kärsiviä äitejä, ja tiedän , että mitä varhaisemmin ongelmiin puututaan, sen parempi. Ongelmat pääsääntöisesti pahenevat ajan kuluessa, painotti Väätäinen.

– Kun pyritään lisäämään työntekijöiden työssäolovuosia, tämänkaltaiset päätökset täytyisi valtakunnan tasolla laittaa ensimmäisenä pannaan. Päätös lisää uupumista, ja näin inhimillisen kärsimyksen lisäksi sairaspoissaoloja, jopa sairaseläkkeitä.

Taloudellista näkökohtaa merkittävämpi on synnytyksen jälkeistä masennusta poteva äiti. Mitä pidempään äidin mielenterveysongelmat jäävät hoitamatta, sitä suuremmaksi kasvaa paitsi äidin kärsimys, myös riski vahingoittaa lasta lapsivuodepsykooseissa. Kyse onkin sekä äidin että lapsen turvallisuudesta.

– Tällaisen kehityksen sijaan terveyden edistämisen, kansantalouden ja äitien sekä lasten turvallisuuden kannalta oikeaa kehitystä on neuvoloiden osaamisresurssien lisääminen mielenterveysongelmien varhaisen puuttumisen tehostamiseksi.

Vuoden vaihteessa tapahtuneen vauvaperhetyöryhmän lopettamisen toivat esille entisen työryhmän jäsenet Tove Herzberg, Lisa Friberg ja Liisa Mäkelä mielipidekirjoituksessa Helsingin Sanomissa 30.4.