Väätäinen: Vanhusten hoivasta ja hoidosta pidetään kiinni

– Vanhusten tarvitsemasta laitoshoidosta pidetään edelleen huolta rakenneuudistuksen jälkeenkin, toteaa SDP:n kansanedustaja, erikoissairaanhoitaja Tuula Väätäinen.

– Viime perjantaina julkistettu rakennepaketti on etenkin vanhusten laitoshoitoon tehtävien muutosten osalta herättänyt suurta huolta ja paljon kysymyksiä. Kuitenkin on syytä korostaa, että pyrimme avopalveluiden parantamiseen siinä määrin, että laitospainotteisuus sitä kautta vähenee. Tarkoituksena ei ole mekaanisesti vähentää laitospaikkoja vaan nimenomaan saavuttaa toivottu lopputulos muita palveluita parantamalla, hän jatkaa.

Väätäinen julkaisi tiistaina aiheesta blogissaan kirjoituksen, jolla hän pyrkii hälventämään vanhusten hoivan tulevaisuuteen liittyviä väärinkäsityksiä ja pelkoja.

– On varmasti jokaisen ikäihmisen toive saada asua nykyistä pidempään kotona. Juuri tähän uudistuksillakin on koko ajan pyritty – kotiasuminen tulee mahdollistaa yhä useammalle elämänlaadusta tinkimättä, Väätäinen lopettaa.