Väätäinen: Vanhusten hoito ei onnistu ilman rahaa ja normeja

Kansanedustaja, SDP:n terveysjaoston puheenjohtaja Tuula Väätäinen pitää sitovia normeja ja riittäviä voimavaroja keskeisinä kun vanhustenhoitoa nostetaan kauttaaltaan ihmisarvoiselle tasolle.

– Ihmisarvoinen vanhuus on oltava suomalaisen yhteiskunnan yhteinen tavoite. Sivistyneessä yhteiskunnassa kaikkien heikoimmassa asemassa olevien asiat ovat yhteisiä. Vanhustenhoito on yhä lähempänä kaikkia kansalaisia. Se koskee hoitajia, omaisia, kuntia ja valtiota.

– SDP mielestä on vanhustenhoidon voimavaroja lisättävä. Sitovat normit ovat välttämättömiä, jotta vanhusten hoidon laatu ja riittävyys varmistetaan. Puheenjohtaja Jutta Urpilainen korosti lauantain TV1:n Ykkösaamussa kuntien voimavarojen lisäämistä henkilöstön palkkaamiseen, ja toisaalta vanhustenhuoltolakia, joka määrittelee hoidon laatua. Näillä lääkkeillä vanhustenhoito saadaan kuntoon. Nyt kysytään maan hallituksen tahtoa asiassa.

– SDP on jättänyt yhdessä muun opposition kanssa viime viikolla aiheesta välikysymyksen. Puheenjohtaja Urpilainen on ehdottanut puoluerajat ylittävää kuntasopimusta, että kuntahenkilöstöä ei irtisanota eikä lomauteta lamanaikana.

– Tulemme pitämään vanhusten hoidon puutteita esillä, mutta käytännön parannuksien aikaansaamiseksi myös hallituksen on herättävä.

Aiheesta lisää:

SDP:n Vanhustenhoito – sivusto