Väätäinen: Vanhuspalvelulaki saatava sitovammaksi

Kansanedustaja Tuula Väätäinen korostaa, että valmisteltu vanhuspalvelulaki on lähtökohdiltaan hyvä, mutta korjaamisen varaakin on. Entisen peruspalveluministeri Paula Risikon (kok) ja nykyisen ministerin Maria Guzenina-Richardsonin näkemyserot nousivat esiin mediassa 19.8.

Hallitusneuvottelujen hyvinvointityöryhmään osallistunut Tuula Väätäinen suhtautuu vanhuspalvelulain tavoitteisiin myönteisesti.

– Ministeri Risikko kiirehtii valmistellun vanhuspalvelulain voimaan saattamista vanhusten palveluiden turvaamiseksi. Tavoite on hyvä, mutta vanhuspalvelulaissa riittää myös täsmennettävää.

– Uudistukset ovat oikean suuntaisia, mutta linjauksia tulee muokata sitovammaksi. Nykyisessä luonnoksessa pyritään ja suositellaan runsaasti, mutta vielä tarvitaan lisää konkretiaa, Väätäinen huomauttaa.

– Pitkällä tähtäyksellä sosiaali- ja terveyspalveluja on uudistettava siten, että palvelut taataan kaikille. Erikoislaeilla ei pidä rajata saatavuutta. Vanhustenhuollossa on kuitenkin niin selkeitä puutteita, että tarvitaan nopeasti laki, joka turvaa vanhuspalvelut ainakin yli 80-vuotiaille, Väätäinen kertoo.