Väätäinen vaatii budjettiin tukea lapsiperheille

Kansanedustaja Tuula Väätäisen mielestä hallitus toimii vastuuttomasti eikä se ole lunastanut puheitaan ensi vuoden budjetissa. Sosiaalisena itseään markkinoineen hallituksen laatimaan budjettiin jäi pahoja puutteita etenkin lapsiperheiden osalta. Budjetin vastalauseessaan SDP esittää muiden parannusten ohella 117 miljoonan euron lisäystä perheiden tukemiseen.

– Yhä useamman perheen taloudellinen tilanne heikentyy laman myötä. Lapsiperheiden tukipakettimme sisältää muun muassa lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen, isyyslomien kehittämisen, sekä kotipalvelun tehostamisen.

– Perheiden lisäksi erityistä tukea tarvitsevat työttömät ja eläkeläiset. SDP:n vastalauseessa myös heidän tukemisekseen esitetään lisää rahaa.

– Kaikkia heikoimmassa asemassa olevia tukevaa politiikkaa on julkisten palveluiden turvaaminen. Tähän tarkoitukseen keskeinen lisäys oli esittämämme 500 miljoonan lisäys kuntien valtionosuuksiin. Valtio ei voi paeta vastuutaan kuntien ahdingosta.

Tuula Väätäinen esitteli tänään eduskunnalle SDP:n vastalauseen valtion sosiaali- ja terveysbudjettiin.