Väätäinen: Sairausvakuutukset ja yksityiset vakuutukset eivät pelasta julkista terveydenhuoltoa

Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) muistuttaa Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälälle ja peruspalveluministeri Paula Risikolle, että sairausvakuutukset ja yksityiset vakuutukset eivät pelasta julkista terveydenhuoltoa.

Helsingin Sanomat uutisoi tänään (3.3.) yksityisten sairausvakuutusten yleistymisestä. Liisa Hyssälä ja Paula Risikko moittivat kovin sanoin kuntia niiden terveyskeskuspalveluista.

”Kunnat ovat laiminlyöneet terveyskeskusten ja perusterveydenhuollon kehittämisen, ja kansalaiset ovat menettäneet uskon terveyskeskuksiin. Sen vuoksi yhä useammat ottavat yksityisen sairausvakuutuksen. Näin sanoo Kelan pääjohtaja, entinen peruspalveluministeri Liisa Hyssälä”, Väätäinen ihmettelee Hyssälän käsitystä.

”Hyssälän mielestä sairausvakuutusta pitää kehittää, jotta vähävaraisillakin on valinnanmahdollisuuksia. Vähävaraisilla ei kuitenkaan ole varaa siirtyä yksityisen hoidon piiriin”, Väätäinen huomauttaa.

Sekä Hyssälä että peruspalveluministeri Paula Risikko (kok) patistavat terveyskeskusten kehittämiseen. ”Risikko kuitenkin sanoo ymmärtävänsä ihmisiä, jotka ottavat vakuutuksia varmistaakseen hoitoon pääsyn, ja pääsyn suoraan erikoislääkärin vastaanotolle. Risikko on ottanut yksityisen sairausvakuutuksen lapselleen.”  ”Onko Risikon ratkaisukeino yksityiset vakuutukset? Kenellä on niihin varaa”, Väätäinen vaatii vastausta.

Väätäinen kauhistelee hallituspuolueiden kovia linjauksia. ”Kuntien tukemisen sijaan ratkaisuiksi ehdotetaan potilaiden suurempaa vapautta valita hoitopaikka kauempaa ja sairausvakuutusten kehittämistä.”

”Hallituspuolueet kuormittavat palveluja lisääntyvällä valinnanvapaudella. Kehittämisenergia menee muutoksiin varautumisiin, ei terveydenhuollon vahvistamiseen”, Väätäinen kritisoi.

”Arvoisat Rouvat ovat nyt todella kaukana arkirealismista Suomessa. Vain rikkaat ja hyvin toimeentulevat voivat käyttää yksityisiä palveluja. Pienituloisilla ei ole varaa ottaa vakuutuksia eikä maksaa sairausvakuutuksen yli koituvia kustannuksia yksityisestä hoidosta”, Väätäinen painottaa.

”Kuntaliiton Mäki-Lohiluoma kysyy oleellisen kysymyksen: vakuutuspohja vai julkinen? SDP:n vastaus on julkinen palvelu, sillä voidaan taata hoito ja huolenpito myös köyhille ja pienituloisille.”

Tuula Väätäinen on eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja.