Väätäinen: Risikko näkee toimeentulotukiperheiden lapsilisän tulona

Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd) kritisoi ministeri Paula Risikon linjausta toimeentulotukia saavien lapsilisäleikkurista. Nykyään lapsilisän osuus leikkautuu pois toimeentulotuesta.

Ministeri Risikko vastasi Väätäisen kirjalliseen kysymykseen 15.2. ”Ministeri Risikko ei näe toimeentulotukea saavan lapsilisäleikkurin ongelmaa, eikä ole valmis korjaamaan lapsilisän leikkautumista toimeentulotuesta”, Tuula Väätäinen päivittelee.

”Risikko ei huomaa ristiriitaa kerratessaan, että toimeentulotukilain mukaan esimerkiksi äitiysavustusta ei oteta huomioon toimeentulotukea määrätessä. Miksei lapsilisää rinnasteta äitiysavustukseen, vaan lapsilisä nähdäänkin tulona?”

”Risikko toteaa vastauksessaan oikein, että lapsilisät ovat osa perhepoliittisia tulonsiirtoja, joilla tasataan perhekustannuksia lapsiperheiden ja muiden kotitalouksien välillä. Lapsilisä on säädetty universaaliksi etuudeksi, jonka saamisedellytykset eivät ole riippuvaisia perheen erityistilanteista.”

”Risikon mediassa esittämä toimeentulotuen lapsiosien korottaminen on kannatettava, mutta se ei poista vääryyttä, joka tapahtuu toimeentulotukea saavien lapsiperheiden lapsilisien leikkautumisen osalta,” Väätäinen muistuttaa.

”Toimeentulotukiperheet ovat epäoikeudenmukaisessa asemassa muulloinkin. Esimerkiksi lapseen kohdistuvista rikoksista oikeusteitse saadut korvaukset otetaan samalla tavalla tulona huomioon kuin lapsilisä kun toimeentuloa lasketaan”, Tuula Väätäinen huomauttaa.

Väätäinen on eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja.