Väätäinen: Rinteen hallitus ymmärtää koulutuksen merkityksen Suomelle

Kansanedustaja Tuula Väätäinen on erityisen tyytyväinen hallituksen budjettiriihessä esittämiin panostuksiin koulutuksen ja osaamisen alueilla. Kaikille koulutusasteille ulottuvat investoinnit antavat lupauksen paremmasta huomisesta Savo-Karjalassa sekä koko Suomessa.

Eilen julkistettu Antti Rinteen hallituksen budjettiesitys on osoitus siitä, että nykyinen hallitus ymmärtää koulutuksen merkityksen osana Suomen hyvinvoinnin, työllisyyden ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamista, sanoo Väätäinen.

Maksuttoman toisen asteen toteutuminen parantaa koulutuksen tasa-arvoisuutta Suomessa. Jatkossa jokainen nuori voi käydä toisen asteen koulutuksen ilman, että perheen talous siitä vaikeutuu. Samalla oppivelvollisuuden laajentaminen 18 ikävuoteen asti nostaa koulutuksen tasoa vastaamaan paremmin kasvaviin osaamisvaatimuksiin. Pelkällä peruskoululla ei Suomessa enää pärjää, alleviivaa Väätäinen.

Koulutuksen kannalta keskeisistä lupauksista on pidetty kiinni. Yliopistojen perusrahoitusta korotetaan 40 miljoonalla eurolla ja ammattikorkeakoulujen 20 miljoonalla eurolla, toteaa Väätäinen.

Korkeakoulujen perusrahoituksen korotus on erityisen tervetullut uutinen Savo-Karjalan alueen korkeakouluille. Korkeakouluilla on tärkeä asema Suomalaisen osaamisen vahvistamisessa. Nyt on aika antaa korkeakouluille työrauha, päättä Väätäinen.