Väätäinen: Rehula syyttää perusteetta ensi- ja turvakotien liittoa

Nykyisten tietojen mukaan ensikotipaikkojen määrä puolittuu ensi vuonna määrärahojen riittämättömyyden vuoksi.
– Tämä saattaa tarkoittaa jopa 100 päihdeongelmaisen äidin ja heidän lastensa jäämistä vaille ensikotihoitopaikan tukea, Tuula Väätäinen toteaa. Syynä on Raha-automaattiyhdistyksen loppuva tuki ensikodeille. Ministeri Rehulan mukaan ensi- ja turvakotien liitolla on ollut aikaa varautua tilanteeseen.

– Ensi- ja turvakotien liitto keskusteli RAY:n rahoituksen loppumisen myötä riittämättömästä rahoituksesta jo kaksi vuotta sitten ministeri Risikon kanssa. Tällöin ministeri lupasi, että rahoitus hoidetaan valtion budjetissa, koska päihdeäitien hoito on tärkeä asia. Nyt asia on ”hoidettu” yleisissä kuntien valtionosuuksissa, jolloin rahojen käyttö päihdeäitien hoitoon on täysin kuntien päätöksistä kiinni. Kun kunnilla on rahat vähissä, päihdeäideille tarkoitetut rahat helposti hukkuvat kunnan kireään budjettiin.

– Päihdeäitien hoito on turvattava nyt ja tulevaisuudessa, etenkin kun hallitus valmistelee lakia, joka mahdollistaa päihdeäitien vastentahtoisen hoidon. Jatkossakin on säilyttävä päihdeongelmaisille äideille mahdollisuus ensisijaisesti vapaaehtoiseen hoitoon. Jos rahat loppuvat RAY:lta, ne on tultava valtiolta. Ei äitejä ja lapsia voi jättää tyhjän päälle.

Ministeri Rehulan vastaukset kyselytunnilla 9.9. kysymykseen päihdeäitien hoidosta luettavissa kokonaisuudessaan eduskunnan palvelimelta.

Lisätietoja:

Kansanedustaja, kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja, ensi- ja turvakotien liiton hallituksen jäsen Tuula Väätäinen 050 511 3018