Väätäinen: Raiskaus ei koskaan ole lievä

Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn ja Lapin yliopiston tekemässä kyselyssä yli 60 % vastaajista piti oikeuslaitoksen kykyä kohdella raiskauksen uhreja oikeudenmukaisesti olemattomana tai vähäisenä. Samalla noin puolet vastaajista piti seksuaalista väkivaltaa vähintään melko suurena ongelmana Suomessa.

Kansanedustaja, eduskunnan kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja Tuula Väätäisen mukaan kyselyn tulokset ovat ymmärrettäviä. Raiskausten rangaistukset eivät mahdu oikeustajuun. Tällä selittynee osin myös seksuaalisen väkivallan suureksi ongelmaksi kokeminen.

– Lainsäädännöstä on poistettava käsite lievä raiskaus. Amnesty on lisäksi oikeassa vaatiessaan raiskauksen määrittelyksi yhdyntään suostumuksen puutetta väkivallan käytön sijaan. Epäselvyyksiä ei saa jäädä tilanteisiin, joihin liittyy esimerkiksi lääkkeitä tai päihteitä, vaatii Väätäinen.

– Raiskaukseen voi liittyä raskauttavia asianhaaroja, joiden on voitava koventaa tuomiota. Tällaisia voivat olla esimerkiksi uhrin alaikäisyys. Jokaisen raiskauksen tapauksessa lähtökohdan on kuitenkin oltava se, että kyseessä on vakava rikos: lievä raiskaus terminäkin sotii kansalaisten oikeudentajua vastaan.

– Tämä on ymmärrettävä koko yhteiskuntaa koskevaksi kysymykseksi, ei ainoastaan sukupuolikysymykseksi. Kyse on myös yleisemmin siitä, miten korkealle suomalainen yhteiskunta arvostaa perustavanlaatuiset ihmisoikeudet: oikeuden henkilökohtaiseen turvallisuuteen, ja oikeudenmukaiseen kohteluun lain edessä. Vetoankin voimakkaasti ministeri Braxiin, että hän tuo yleistä oikeustajua paremmin vastaavan raiskauslainsäädännön eduskunnan käsittelyyn.