Väätäinen: Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Koskista kannattaa kuunnella

– Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) toteaa tänään 21.3. ilmestyneessä Suomen Kuvalehdessä, että pakkoliitoslakiesityksestä luopumista kannattaa harkita. Olen hänen kanssaan asiasta samaa mieltä ja suosittelen esityksen poisvetoa, toteaa SDP:n kansanedustaja, Valtiovarainvaliokunnan Kunta- ja terveysjaoston jäsen Tuula Väätäinen.

– Hallitusneuvotteluissa kuntarakenneasioita kirjattaessa henki oli, ettei hyvin toimivia palveluja saa romuttaa. Tämän sijaan toimivien ja taloudellisesti vakaiden kuntien hyvät käytännöt on selvitettävä ja niitä on levitettävä laajemminkin käyttöön. Sokea väkilukuun katsominen ei ole oikea tapa ratkaista sitä, mikä kunta kaipaa liitosta ja mikä ei.

– Alueellinen kansanäänestys on perusperiaatteeltaan kestämätön. On vastoin demokraattisia pelisääntöjä, että väkiluvultaan suurempi kunta voi astella pienemmän kunnan enemmistön tahdon yli. Näin ollen tuleekin ratkaisuja kuntaliitoskysymyksiin löytää muiden teiden kautta sovitellen, Väätäinen summaa.