Väätäinen: Perheiden pahoinvointi on otettu vakavasti

Viime aikoina Suomessa on noussut julkista keskustelua ja vaatimuksia perheiden hyvinvoinnin parantamiseksi – ja hyvästä syystä. Yleisimpiä vaatimuksia ovat olleet panostukset ennaltaehkäisyyn sekä perheiden kotiavun palauttamiseen. SDP:n kansanedustaja, Ensi- ja turvakotien liiton varapuheenjohtaja Tuula Väätäinen kertoo, että huoli on otettu sosialidemokraattien keskuudessa vakavasti.

– Ministeri Huovisen johdolla valmisteltu uusi sosiaalihuoltolaki on nyt loppusuoralla. Se sisältää paljon konkreettisia keinoja perheiden auttamiseksi. Kunnallinen kotiapu palautetaan ennaltaehkäisyn keinovalikoimaan. Myös osa lastensuojelun avohuollon tukitoimista siirretään sosiaalihuoltolain mukaisiksi palveluiksi. Näin tukea voi saada oikea-aikaisesti ilman lastensuojelun asiakkuutta. Nykyisellään moni perhe ei saa apua ongelmiinsa ennen kuin ne kärjistyvät lastensuojelutapauksiksi asti, Väätäinen toteaa.

– Taloudelliset ajat ovat hyvin vaikeat kansainvälisten suhdanteiden ja Suomen rakennemuutoksen vuoksi. Tämän ei kuitenkaan pitäisi koskaan johtaa tilanteeseen, jossa kaikkein viattomimmat eli lapset ja nuoret kärsivät eniten. Sosiaalipalveluihin sijoittaminen on yksi parhaista investoinneista joita julkisella rahalla voi tehdä, Väätäinen sanoo.

– Tuorein tilasto vuodelta 2012 osoittaa lastensuojelun asiakasmäärän olevan 87 200 lasta ja nuorta,

eli 7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2011. Kehityksen täytyykin soittaa nyt hälytyskelloja ja kovaa, Väätäinen summaa.